• Telefoon: +32 (0)2 582 09 84
  • Email: info@accountancydhooghe.be
Accountancy D'hooghe
Accountancy D'hooghe
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • De inventaris opmaken: zo wint u tijd
  • De jaarafsluiting: alles wat u wilde weten maar nooit durfde te vragen
  • GKS: realtime en online rapportering vanaf 2024

Diensten

  • Accountancy
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Overname en opvolging
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Overname en opvolging
  • Nuttige Info
    • Nuttige nummers
    • Nuttige links
  • Nieuws
  • Login
  • contact
  • Privacy policy
  • Vacature

Fiscus verduidelijkt praktische aspecten belastingvermindering voor laadpalen elektrische auto's

Mobiliteit en duurzaamheid gaan alsmaar vaker hand in hand. Ook op fiscaal vlak zien we dat beide thema's nauwer op elkaar afgestemd worden, onder meer via de wet inzake de 'fiscale en sociale vergroening van de mobiliteit' die de federale regering twee jaar geleden publiceerde.

De toenemende vergroening van het (bedrijfs)wagenpark zorgt uiteraard ook voor een substantiële groei in het aantal geïnstalleerde laadstations voor elektrische auto's. In een nieuwe circulaire gaat de fiscus dieper in op enkele praktische vragen over de belastingvermindering voor vaste laadstations voor elektrische auto's (circulaire 2023/C/57, 8 juni 2023).

Vennootschappen

Vennootschappen die investeren in laadstations, kunnen de kosten hiervan volledig aftrekken, ongeacht het aftrekpercentage van de wagens die gebruikmaken van die laadpalen. Gaat het bovendien om laadstations die nieuw zijn en vast, publiek toegankelijk en intelligent? Dan kan een vennootschap zelfs beroep doen op een verhoogde kostenaftrek voor de afschrijvingen. Ter info: een intelligent laadstation houdt in dat de laadtijd en het laadvermogen door een energiebeheerssysteem gestuurd kunnen worden).

Tarief verhoogde kostenaftrek Periode investering in laadstation
200% Van 1 september 2021 t.e.m. 31 maart 2023
150% Van 1 april 2023 t.e.m. 31 augustus 2024

Particulieren

Laat een van uw werknemers als particulier thuis een laadstation plaatsen? Dan kan hij of zij genieten van een eenmalige belastingvermindering in de personenbelasting. Als voorwaarden geldt dat het om een nieuw, intelligent en vast laadstation moet gaan. Verder moet het laadstation in of bij de woning geplaatst worden, gebruikmaken van groene energie en goedgekeurd zijn door een erkende instelling.

Aangifteformaliteiten (voor de personenbelasting)

De nieuwe circulaire gaat ook dieper in op de aangifteformaliteiten van bewijsstukken en het ter beschikking houden van documenten voor de fiscus. Concreet gaat het om de volgende verplichtingen:

Bij de aangifte te voegen (nieuw vanaf aanslagjaar 2023):

de factuur voor de plaatsing van het laadstation (met vermelding van het adres waarop het laadstation is geplaatst)

het keuringsattest van het vaste laadstation (AREI-attest)

Ter beschikking van de fiscus houden:

het bewijs van de betaling van de uitgaven voor de plaatsing van het vaste laadstation (unidirectioneel of bidirectioneel)

de stukken die bewijzen dat het laadstation een intelligent laadstation is en het alleen groene stroom gebruikt

de facturen voor de uitgaven die voor de belastingvermindering in aanmerking komen (bijvoorbeeld keuringskosten). Merk op dat de factuur voor de plaatsing van het laadstation bij de aangifte moet worden gevoegd



  • Laatste nieuws
  • Diensten
De inventaris opmaken: zo wint u tijd 22.11.2023
Lees meer
De jaarafsluiting: alles wat u wilde weten maar nooit durfde te vragen 20.11.2023
Lees meer
GKS: realtime en online rapportering vanaf 2024 14.11.2023
Lees meer
Feestdagen 2024: vergeet niet om vervangingsdagen vast te leggen voor 15 december 2023! 09.11.2023
Lees meer
Uitbreiding flexi-jobsectoren vanaf 2024 07.11.2023
Lees meer
Nieuw centraal register voor bestuursverboden 04.11.2023
Lees meer
Fietsvergoeding: hoger maximaal vrijgesteld bedrag vanaf 1 januari 2024 01.11.2023
Lees meer
1 op 3 kmo's verstuurt facturen via post 27.10.2023
Lees meer
Alle nieuws
Accountancy Bij ons kan je terecht voor het opmaken van jouw balans en jaarrekening. Het is de basis om gefundeerde beslissingen te nemen ivm je zaakvoering en verdient dus een professionele en kwalitatieve opvolging. Tevens doen we een beroep op een aantal digitale tools voor een efficiënte en transparante manier van werken.
Lees meer
Fiscaliteit Fiscaliteit is veel meer dan het indienen van de personen- of vennootschapsbelasting. We geven ook proactief advies: welke nieuwe fiscale of juridische pistes zijn mogelijk interessant voor je zaak? Hoe matchen we jouw persoonlijke plannen met slimme optimalisaties? En met welke toekomstige fiscale maatregelen hou je best nu al rekening?
Lees meer
Starters De beslissing om je eigen bedrijf of praktijk te starten is ongelooflijk spannend. Alleen ben je niet altijd even vertrouwd met de juridische, financiële of boekhoudkundige kant van de zaak. Gelukkig is dat geen must met een slimme expert aan je zijde. We zijn een erkende KMO portefeuille dienstverlener.
Lees meer
Overname en opvolging Een ander bedrijf overnemen? Je activiteit overlaten of stopzetten? Opvolging regelen voor je eigen zaak? Het zijn sleutelmomenten in je leven als ondernemer waarbij je een klankbord kan gebruiken om samen tot de juiste beslissingen te komen. We staan je als vertrouwenspersoon bij om je juridisch, financiëel of boekhoudkundig met kennis van zaken doorheen deze processen te loodsen.
Lees meer

openingsuren kantoor

Ons kantoor is open elke werkdag tussen 9 uur en 17 uur.
Op donderdagvoormiddag is er de wekelijkse markt en kan u niet parkeren op het Marktplein.

Contactgegevens

Accountancy D'hooghe BV
Marktplein 33
1740 Ternat
Tel +32 (0)2 582.09.84
Fax +32 (0)2 461.20.95
info@accountancydhooghe.be

BE 0876 314 925 - RPR Brussel
ITAA erkenning 50.030.374
Erkenning KMO portefeuille DV.A239136

logo ITAA
website door Kluwer EasyWeb