• Telefoon: +32 (0)2 582 09 84
  • Email: info@accountancydhooghe.be
Accountancy D'hooghe
Accountancy D'hooghe
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • De inventaris opmaken: zo wint u tijd
  • De jaarafsluiting: alles wat u wilde weten maar nooit durfde te vragen
  • GKS: realtime en online rapportering vanaf 2024

Diensten

  • Accountancy
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Overname en opvolging
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Overname en opvolging
  • Nuttige Info
    • Nuttige nummers
    • Nuttige links
  • Nieuws
  • Login
  • contact
  • Privacy policy
  • Vacature

Btw-aftrek voor bedrijfswagens: tolerantie voor 2020

De btw-aftrek voor voertuigen is een bijzonder ingewikkeld verhaal. Voor personenvoertuigen kan die aftrek in principe nooit groter zijn dan 50%. Maar als het voertuig ook voor privédoeleinden wordt gebruikt, kan de aftrekbeperking groter zijn. De administratie maakt het u tijdens de coronacrisis iets gemakkelijker om het één en ander aan te tonen.

10 jaar geleden

De regeling die de btw-aftrek voor autovoertuigen beperkt, is ondertussen al meer dan 10 jaar oud. Ze dateert van 29 december 2010 en trad in werking op 1 januari 2011.

De wet had het meer algemeen over bedrijfsmiddelen en stelde dat de btw-aftrek van bedrijfsmiddelen die ook voor privédoeleinden wordt gebruikt, beperkt moet worden tot het beroepsmatig gedeelte van het gebruik. Een bedrijfswagen die door het personeelslid ook voor woon-werkverkeer wordt gebruikt is zo'n typisch voorbeeld van privégebruik van een bedrijfsmiddel.

Bijkomend mag u niet uit het oog verliezen dat de btw-aftrek van autovoertuigen sowieso beperkt is tot 50%. Heeft u een bedrijfsvoertuig dat voor 60% beroepsmatig gebruikt wordt, dan geldt de beperking tot 50% (tenminste als we het hebben over personenwagens). Wordt het bedrijfsvoertuig voor slechts 40% beroepsmatig gebruik, dan is de btw-aftrek beperkt tot 40%. We benadrukken hier nogmaals dat beroepsmatig gebruik gezien moet worden vanuit de btw-plichtige onderneming die de wagen ter beschikking stelt: woon-werkverkeer is niet beroepsmatig voor die onderneming.

Het werkelijke gebruik of een forfait

Hoe bepaalt u het beroeps- en privégebruik? De fiscus biedt u 3 mogelijkheden.

De eerste methode is gebaseerd op het exacte effectieve gebruik en veronderstelt een rittenadministratie. U moet dus dagelijks de verplaatsingen voor beroepsdoeleinden noteren: datum van de rit, beginadres, eindadres, afgelegde kilometers per rit, totaal afgelegde kilometers per dag.

De tweede methode is de zogenaamde semi-forfaitaire methode. Deze methode is bedoeld voor ondernemers die een bedrijfswagen ter beschikking stellen van het personeel die er zijn woon-werkverkeer mee aflegt. Het privégebruik wordt dan gebaseerd op de afstand tussen de woonplaats en de plaats van tewerkstelling: [(afstand woonwerk x 2 x 200 + 6.000) / totale afstand] x 100. Als u deze formule wat aandachtiger bekijkt, dan kan u zien dat de fiscus er van uitgaat dat het personeelslid op jaarbasis 200 keer heen en terug naar het werk rijdt en nog 6.000 km voor andere privédoeleinden aflegt.

De derde methode is zonder meer de meest eenvoudige: het beroepsgebruik is 35% en de btw-aftrek op het voertuig is dan ook meteen beperkt tot 35%. Als u voor deze forfaitaire methode kiest, dan moet u die berekeningsmethode minstens 4 jaar aanhouden. Switchen wanneer het u het beste uitkomt kan dus niet.

Impact corona

Om de tweede methode toe te kunnen passen, is vereist dat het personeelslid min of meer 200 keer naar kantoor gaat. Met de verplichting om te telewerken sinds 2020 is die voorwaarde niet meer vervuld. Zou u deze methode onverkort toepassen, dan zou dat een bijzonder grote impact hebben op de btw-aftrek. Maar zou u overstappen naar de toepassing van het algemeen forfait, dan hangt u er aan vast voor 4 jaar.

Op die regel voorziet de administratie nu een tolerantie. Wie gewoonlijk de tweede berekeningsmethode gebruikt mag voor 2020 het recht op aftrek uitoefenen via het algemene forfait van 35%. Wie dat wil mag de tweede 'semi-forfaitaire' methode en de derde 'forfaitaire' methode combineren (wat in principe niet toegelaten is).

Dit geldt enkel voor kalenderjaar 2020. Vanaf kalenderjaar 2021 moet u opnieuw de tweede methode gebruiken. De verplichting om gedurende minstens 4 kalenderjaren gebruik te maken van het algemene forfait van 35% geldt dus niet.

  • Laatste nieuws
  • Diensten
De inventaris opmaken: zo wint u tijd 22.11.2023
Lees meer
De jaarafsluiting: alles wat u wilde weten maar nooit durfde te vragen 20.11.2023
Lees meer
GKS: realtime en online rapportering vanaf 2024 14.11.2023
Lees meer
Feestdagen 2024: vergeet niet om vervangingsdagen vast te leggen voor 15 december 2023! 09.11.2023
Lees meer
Uitbreiding flexi-jobsectoren vanaf 2024 07.11.2023
Lees meer
Nieuw centraal register voor bestuursverboden 04.11.2023
Lees meer
Fietsvergoeding: hoger maximaal vrijgesteld bedrag vanaf 1 januari 2024 01.11.2023
Lees meer
1 op 3 kmo's verstuurt facturen via post 27.10.2023
Lees meer
Alle nieuws
Accountancy Bij ons kan je terecht voor het opmaken van jouw balans en jaarrekening. Het is de basis om gefundeerde beslissingen te nemen ivm je zaakvoering en verdient dus een professionele en kwalitatieve opvolging. Tevens doen we een beroep op een aantal digitale tools voor een efficiënte en transparante manier van werken.
Lees meer
Fiscaliteit Fiscaliteit is veel meer dan het indienen van de personen- of vennootschapsbelasting. We geven ook proactief advies: welke nieuwe fiscale of juridische pistes zijn mogelijk interessant voor je zaak? Hoe matchen we jouw persoonlijke plannen met slimme optimalisaties? En met welke toekomstige fiscale maatregelen hou je best nu al rekening?
Lees meer
Starters De beslissing om je eigen bedrijf of praktijk te starten is ongelooflijk spannend. Alleen ben je niet altijd even vertrouwd met de juridische, financiële of boekhoudkundige kant van de zaak. Gelukkig is dat geen must met een slimme expert aan je zijde. We zijn een erkende KMO portefeuille dienstverlener.
Lees meer
Overname en opvolging Een ander bedrijf overnemen? Je activiteit overlaten of stopzetten? Opvolging regelen voor je eigen zaak? Het zijn sleutelmomenten in je leven als ondernemer waarbij je een klankbord kan gebruiken om samen tot de juiste beslissingen te komen. We staan je als vertrouwenspersoon bij om je juridisch, financiëel of boekhoudkundig met kennis van zaken doorheen deze processen te loodsen.
Lees meer

openingsuren kantoor

Ons kantoor is open elke werkdag tussen 9 uur en 17 uur.
Op donderdagvoormiddag is er de wekelijkse markt en kan u niet parkeren op het Marktplein.

Contactgegevens

Accountancy D'hooghe BV
Marktplein 33
1740 Ternat
Tel +32 (0)2 582.09.84
Fax +32 (0)2 461.20.95
info@accountancydhooghe.be

BE 0876 314 925 - RPR Brussel
ITAA erkenning 50.030.374
Erkenning KMO portefeuille DV.A239136

logo ITAA
website door Kluwer EasyWeb