• Telefoon: +32 (0)2 582 09 84
  • Email: info@accountancydhooghe.be
Accountancy D'hooghe
Accountancy D'hooghe
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • De inventaris opmaken: zo wint u tijd
  • De jaarafsluiting: alles wat u wilde weten maar nooit durfde te vragen
  • GKS: realtime en online rapportering vanaf 2024

Diensten

  • Accountancy
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Overname en opvolging
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Overname en opvolging
  • Nuttige Info
    • Nuttige nummers
    • Nuttige links
  • Nieuws
  • Login
  • contact
  • Privacy policy
  • Vacature

De e-signature

De elektronische handtekening is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. U gebruikt ze misschien zelfs zonder dat u er zich bewust van bent. Maar de ene e-signature is de andere niet… Een woordje uitleg.

De elektronische handtekening

De term elektronische handtekening of e-signature is eigenlijk de generieke term die gebruikt wordt zodra er een juridisch proces tot stand komt waarbij de partijen op elektronische wijze tot een akkoord komen, een afspraak maken, …
De eIDAS-verordening, een Europese verordening die de spelregels hierover bepaalt, definieert de elektronische handtekening als de “gegevens in elektronische vorm die gehecht zijn aan of logisch verbonden zijn met andere gegevens in elektronische vorm en die door de ondertekenaar worden gebruikt om te ondertekenen”. 

Een elektronische kopie van uw handtekening integreren in een Word-document, een e-mail, … is daar een voorbeeld van. Maar zelfs de signature in uw e-mail is al een vorm van e-signature.

Als de beveiliging wat wordt opgetrokken, komen we terecht in de sfeer van de digitale handtekeningen. Een digitale handtekening is dus niets anders dan een soort elektronische handtekening.

Soorten digitale handtekening

Binnen de digitale handtekening onderscheiden we de geavanceerde elektronische handtekening en de fegwalificeerde elektronische handtekening. Deze termen zijn juridisch vastgelegd in diezelfde Europese eIDAS-verordening.

Om te kunnen spreken van een geavanceerde elektronische handtekening moeten de volgende voorwaarden vervuld zijn:

de handtekening is op unieke wijze aan de ondertekenaar verbonden;

zij maakt het mogelijk de ondertekenaar te identificeren;

zij komt tot stand met gegevens voor het aanmaken van elektronische handtekeningen die de ondertekenaar, met een hoog vertrouwensniveau, onder zijn uitsluitende controle kan gebruiken, en

zij is op zodanige wijze aan de daarmee ondertekende gegevens verbonden, dat elke wijziging achteraf van de gegevens kan worden opgespoord.

Als u bij een betaling met uw smartphone of met uw bankkaart, uw code ingeeft, dan bent u digitaal aan het ondertekenen. U ondertekent als het ware een overschrijvingsformulier dat de bank de opdracht geeft uw betaling uit te voeren.

Er zijn ook private bedrijven die dit soort handtekeningen afleveren. Denk maar aan het overbekende Adobe, maar er zijn nog heel wat ander aanbieders (GlobalSign, OneSpan Sign, DoucSign, …).

De gekwalificeerde elektronische handtekening gaat een stapje verder. Het is een geavanceerde elektronische handtekening die afgeleverd wordt door een gekwalificeerde verlener van vertrouwensdiensten. Andere voorwaarden die moeten voldaan zijn:

de provider moet in de EU gevestigd zijn;

de handtekening moet de begin- en einddatum van de geldigheidsduur van het certificaat vermelden;

het certificaat moet een unieke identiteitscode hebben.

Uw identiteitskaart

In België kan u met uw Belgische identiteitskaart een gekwalificeerde elektronische handtekening plaatsen. Dat kan ook met de applicatie “Itsme”. In andere Europese landen zijn er gelijkaardige ontwikkelingen (bv. in Duitsland, Spanje, Luxemburg, maar nog niet in Nederland of Frankrijk). U kan dus met uw Belgische identiteitskaart een vennootschap oprichten, om maar één voorbeeld te noemen. Ook om in te loggen op de e-diensten van de overheid (my eBox, MyMinFin) heeft u een gekwalificeerde elektronische handtekening nodig.

Maar om internationale contracten te sluiten, ‘volstaat’ een geavanceerde elektronische handtekening, die u dus ook bij de internationale spelers kan bekomen.

Toegegeven, het is nóg een code die u zal moeten onthouden (en die u zeer zeker niet bij uw identiteitskaart mag bewaren!), maar die code is zeker zo belangrijk als die van uw bankkaart.

  • Laatste nieuws
  • Diensten
De inventaris opmaken: zo wint u tijd 22.11.2023
Lees meer
De jaarafsluiting: alles wat u wilde weten maar nooit durfde te vragen 20.11.2023
Lees meer
GKS: realtime en online rapportering vanaf 2024 14.11.2023
Lees meer
Feestdagen 2024: vergeet niet om vervangingsdagen vast te leggen voor 15 december 2023! 09.11.2023
Lees meer
Uitbreiding flexi-jobsectoren vanaf 2024 07.11.2023
Lees meer
Nieuw centraal register voor bestuursverboden 04.11.2023
Lees meer
Fietsvergoeding: hoger maximaal vrijgesteld bedrag vanaf 1 januari 2024 01.11.2023
Lees meer
1 op 3 kmo's verstuurt facturen via post 27.10.2023
Lees meer
Alle nieuws
Accountancy Bij ons kan je terecht voor het opmaken van jouw balans en jaarrekening. Het is de basis om gefundeerde beslissingen te nemen ivm je zaakvoering en verdient dus een professionele en kwalitatieve opvolging. Tevens doen we een beroep op een aantal digitale tools voor een efficiënte en transparante manier van werken.
Lees meer
Fiscaliteit Fiscaliteit is veel meer dan het indienen van de personen- of vennootschapsbelasting. We geven ook proactief advies: welke nieuwe fiscale of juridische pistes zijn mogelijk interessant voor je zaak? Hoe matchen we jouw persoonlijke plannen met slimme optimalisaties? En met welke toekomstige fiscale maatregelen hou je best nu al rekening?
Lees meer
Starters De beslissing om je eigen bedrijf of praktijk te starten is ongelooflijk spannend. Alleen ben je niet altijd even vertrouwd met de juridische, financiële of boekhoudkundige kant van de zaak. Gelukkig is dat geen must met een slimme expert aan je zijde. We zijn een erkende KMO portefeuille dienstverlener.
Lees meer
Overname en opvolging Een ander bedrijf overnemen? Je activiteit overlaten of stopzetten? Opvolging regelen voor je eigen zaak? Het zijn sleutelmomenten in je leven als ondernemer waarbij je een klankbord kan gebruiken om samen tot de juiste beslissingen te komen. We staan je als vertrouwenspersoon bij om je juridisch, financiëel of boekhoudkundig met kennis van zaken doorheen deze processen te loodsen.
Lees meer

openingsuren kantoor

Ons kantoor is open elke werkdag tussen 9 uur en 17 uur.
Op donderdagvoormiddag is er de wekelijkse markt en kan u niet parkeren op het Marktplein.

Contactgegevens

Accountancy D'hooghe BV
Marktplein 33
1740 Ternat
Tel +32 (0)2 582.09.84
Fax +32 (0)2 461.20.95
info@accountancydhooghe.be

BE 0876 314 925 - RPR Brussel
ITAA erkenning 50.030.374
Erkenning KMO portefeuille DV.A239136

logo ITAA
website door Kluwer EasyWeb