• Telefoon: +32 (0)2 582 09 84
  • Email: info@accountancydhooghe.be
Accountancy D'hooghe
Accountancy D'hooghe
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • Kmo's geen voorstander van afschaffing ziektebriefje
  • Slechte betalers aanpakken via aangepaste betalingstermijn?
  • 1 januari 2024: federaal langetermijnsparen wordt afgeschaft

Diensten

  • Accountancy
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Overname en opvolging
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Overname en opvolging
  • Nuttige Info
    • Nuttige nummers
    • Nuttige links
  • Nieuws
  • Login
  • contact
  • Privacy policy
  • Vacature

Verplichte statutenwijziging vennootschappen: de tijd dringt!

Als gevolg van de nieuwe vennootschapswetgeving, die in 2019 van kracht werd, moeten alle bestaande vennootschappen vóór 1 januari 2024 hun statuten aanpassen. Deze verplichting zorgt bij heel wat ondernemers voor de nodige wrevel, omdat dit voor extra kosten zorgt. Toch kunt u deze maatregel als een opportuniteit – en dus waardevolle investering – bekijken…

De basisregels opgefrist

Op 1 januari 2020 trad het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) in werking. De wetgever snoeide drastisch in het aantal vennootschapsvormen, met vier overblijvende vormen: de besloten vennootschap (bv), de naamloze vennootschap (nv), de coöperatieve vennootschap (cv) en de maatschap.

Afgeschafte rechtsvormen moeten overschakelen op een andere rechtsvorm. De overheid duidde hiervoor een voorgeschreven rechtsvorm aan. Een vennootschap die ervoor kiest om dergelijke voorgeschreven rechtsvorm te gebruiken, kan dat doen met een gewone statutenwijziging.

Wrevel over extra kosten…

Opvallend is dat momenteel nog maar een minderheid van de vennootschappen de statuten heeft aangepast. Het kan dit jaar dus nog erg druk worden bij notarissen, met name voor een statutenwijziging van bv’s, nv’s en cv’s. En zo’n bezoek heeft uiteraard een prijskaartje. En dat zorgt dan weer voor de nodige wrevel bij heel wat ondernemers, omdat wijzigingen voor de typische managementvennootschappen, vennootschappen van vrije beroepsbeoefenaars en patrimoniumvennootschappen enkel technisch van aard zijn.

… of eerder een investering in de toekomst?

Toch suggereren specialisten om deze verplichting niet zozeer als een onnodige kost te zien, maar eerder als een nuttig reflectiemoment en een investering in de toekomst van uw bedrijf. In het kader van de aanpassing van de statuten aan het nieuwe WVV is het immers erg zinvol om stil te staan bij vragen zoals:

Is de huidige structuur van uw onderneming nog aangepast aan de hedendaagse noden?

Hebt u alle afspraken met medeaandeelhouders duidelijk op papier gezet?

Hoe zit het met de continuïteit van uw onderneming als u zou uitvallen? Wat bijvoorbeeld met een zorgvolmacht waarbij de wisselwerking met de statuten van groot belang is.

Quid exitstrategie of successieplanning?

Een antwoord op deze vragen zorgt voor de nodige gemoedsrust en comfort, zowel voor uzelf als voor uw medewerkers.

  • Laatste nieuws
  • Diensten
Kmo's geen voorstander van afschaffing ziektebriefje 30.08.2023
Lees meer
Slechte betalers aanpakken via aangepaste betalingstermijn? 05.08.2023
Lees meer
1 januari 2024: federaal langetermijnsparen wordt afgeschaft 02.08.2023
Lees meer
Zo vertrekt u zorgeloos met vakantie 26.07.2023
Lees meer
ERP-software kiezen voor uw kmo? Deze 3 criteria zijn bepalend 21.07.2023
Lees meer
Is uw bedrijfsvoorheffing correct berekend en tijdig betaald? 17.07.2023
Lees meer
Digitaal beheer mogelijk voor wijzigingsakten van rechtspersonen 07.07.2023
Lees meer
Nieuw dubbelbelastingverdrag tussen België en Nederland 04.07.2023
Lees meer
Alle nieuws
Accountancy Bij ons kan je terecht voor het opmaken van jouw balans en jaarrekening. Het is de basis om gefundeerde beslissingen te nemen ivm je zaakvoering en verdient dus een professionele en kwalitatieve opvolging. Tevens doen we een beroep op een aantal digitale tools voor een efficiënte en transparante manier van werken.
Lees meer
Fiscaliteit Fiscaliteit is veel meer dan het indienen van de personen- of vennootschapsbelasting. We geven ook proactief advies: welke nieuwe fiscale of juridische pistes zijn mogelijk interessant voor je zaak? Hoe matchen we jouw persoonlijke plannen met slimme optimalisaties? En met welke toekomstige fiscale maatregelen hou je best nu al rekening?
Lees meer
Starters De beslissing om je eigen bedrijf of praktijk te starten is ongelooflijk spannend. Alleen ben je niet altijd even vertrouwd met de juridische, financiële of boekhoudkundige kant van de zaak. Gelukkig is dat geen must met een slimme expert aan je zijde. We zijn een erkende KMO portefeuille dienstverlener.
Lees meer
Overname en opvolging Een ander bedrijf overnemen? Je activiteit overlaten of stopzetten? Opvolging regelen voor je eigen zaak? Het zijn sleutelmomenten in je leven als ondernemer waarbij je een klankbord kan gebruiken om samen tot de juiste beslissingen te komen. We staan je als vertrouwenspersoon bij om je juridisch, financiëel of boekhoudkundig met kennis van zaken doorheen deze processen te loodsen.
Lees meer

openingsuren kantoor

Ons kantoor is open elke werkdag tussen 9 uur en 17 uur.
Op donderdagvoormiddag is er de wekelijkse markt en kan u niet parkeren op het Marktplein.

Contactgegevens

Accountancy D'hooghe BV
Marktplein 33
1740 Ternat
Tel +32 (0)2 582.09.84
Fax +32 (0)2 461.20.95
info@accountancydhooghe.be

BE 0876 314 925 - RPR Brussel
ITAA erkenning 50.030.374
Erkenning KMO portefeuille DV.A239136

logo ITAA
website door Kluwer EasyWeb