• Telefoon: +32 (0)2 582 09 84
  • Email: info@accountancydhooghe.be
Accountancy D'hooghe
Accountancy D'hooghe
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • Verzekeringen voor ondernemers: hoe beschermt u zichzelf en uw personeel optimaal?
  • Hoe bouwt u als werkgever mee aan het pensioen van uw medewerkers?
  • Marketing binnen de GDPR-wetgeving: 6 vragen

Diensten

  • Accountancy
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Overname en opvolging
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Overname en opvolging
  • Nuttige Info
    • Nuttige nummers
    • Nuttige links
  • Nieuws
  • Login
  • contact
  • Privacy policy
  • Vacature

Verzekeringen voor ondernemers: hoe beschermt u zichzelf en uw personeel optimaal?

Ondernemen is risico’s nemen. Tegelijk kunnen allerlei onverwachte gebeurtenissen opduiken terwijl u en uw medewerkers aan de slag zijn. Daarom is het verstandig om voor de nodige verzekeringen te zorgen. Sommige verzekeringen zijn verplicht, andere worden sterk aangeraden.

Waarom verplicht?

Bij het afsluiten van verplichte verzekeringen wordt meestal een onderscheid gemaakt tussen verzekeringen die elke onderneming moet afsluiten en verzekeringen die verplicht zijn bij bepaalde activiteiten.

Waarom moet u als ondernemer verplicht bepaalde verzekeringen afsluiten? Heel eenvoudig: omdat onze overheid op deze manier bij bepaalde risico’s alle betrokken partijen zo goed mogelijk wil beschermen: niet alleen de verzekerde zelf, maar ook derden die het slachtoffer worden en de samenleving als geheel. Leeft u deze verplichting niet na? Dan riskeert u een boete of zelfs een beroepsverbod.

Verplichte verzekeringen voor uw vennootschap: een overzicht

Enkele van de meest courante verplichte verzekeringen zijn de volgende:

Voor uw bedrijfswagen(s) moet u een autoverzekering of een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering motorvoertuigen (BA-verzekering) afsluiten. Dit zorgt voor extra gemoedsrust voor eventuele schade op de weg.

Hebt u een zaak die publiek toegankelijk is, zoals een winkel, horecazaak of showroom? Dan bent u als uitbater verplicht om een verzekering objectieve burgerlijke aansprakelijkheid brand en ontploffing af te sluiten. Goed om te weten: deze verplichting geldt ook voor kantoorgebouwen met meer dan 500 vierkante meter publieke ruimte.

Hebt u personeel in dienst? Dan moet u rekening houden met een verplichte arbeidsongevallenverzekering. Op die manier zijn uw werknemers verzekerd wanneer ze – op het werk of op weg ernaar – een arbeidsongeval hebben. Belangrijk hierbij is wel dat u deze verzekering afsluit voordat uw werknemers in dienst neemt. Bij de aangifte hiervan maakt het platform Dimona u hierin verder wegwijs.

Extra verplichtingen voor specifieke beroepsgroepen

Voor specifieke beroepen wordt het bovenstaand rijtje aangevuld met:

Een verzekering tienjarige burgerlijke aansprakelijkheid: deze verzekering is verplicht voor aannemers, architecten, ingenieurs en andere dienstverleners in de bouwsector. Dankzij deze verzekering bent u gedekt voor gebreken die de sterkte en/of stabiliteit van een gebouw aantasten.

Een verzekering beroepsaansprakelijkheid, verplicht af te sluiten door beroepsbeoefenaars van gereglementeerde beroepen als indekking tegen (intellectuele) professionele fouten. Deze verplichting geldt voor onder andere accountants, advocaten, architecten, landmeters en artsen. Ter informatie: deze verzekering wordt vaak verward met de BA Uitbating en Bestuurdersaansprakelijkheid.

Wat is het verschil? Een verzekering beroepsaansprakelijkheid (ook wel BA Beroep genoemd) komt in beeld wanneer een fout, schade of nalatigheid aan derden het gevolg is diensten van een bedrijf. Een BA Uitbating (of bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering) is in het spel wanneer schade het gevolg is van een gebeurtenis die verbandt houdt met het dagelijkse leven van een bedrijf, en niet de professionele activiteit zelf.

Een verzekering bestuurdersaansprakelijkheid heeft dan weer betrekking op de bescherming van jouw persoonlijk vermogen (als bestuurder van een bedrijf) bij foutieve beslissingen (bijvoorbeeld bij inbreuken op geldende wetgeving).

Welk verzekeringen zijn facultatief?

Naast deze lijst van verplichte verzekeringen kunt u facultatief voor extra bescherming gaan via:

Een bestuurdersverzekering, als aanvulling op de verplichte BA autoverzekering.

Een verzekering BA privéleven, die uzelf en uw werknemers beschermt tegen schade waarvoor u in uw privéleven burgerlijk aansprakelijk bent. Door de definitieve doorbraak van telewerk is een ongeluk thuis immers snel gebeurd.

Een verzekering bedrijfsschade, die ook wel eens (en terecht!) de ‘levensverzekering van het bedrijf’ genoemd wordt. Bij een schadegeval aan uw bedrijf kunnen herstellingswerkzaamheden vaak maanden – tot zelfs jaren – duren. Ondertussen lopen de kosten echter verder door. Met deze verzekering koopt u dus extra gemoedsrust en comfort.

Een cyberverzekering is anno 2023 geen overbodige luxe. Het aantal cyberaanvallen neemt immers snel toe. Ongewenste digitale indringers – die vaak losgeld eisen – kunnen voor de nodige reputatieschade zorgen en, in het ergste geval, het voortbestaan van uw onderneming bedreigen.

Bent u als aannemer actief? In dat geval is een verzekering alle bouwplaatsrisico’s (ABR) een slimme zet. Dergelijke polis verzekert een gebouw in opbouw tegen beschadigingen, ongeacht wie of wat ze veroorzaakt heeft.

En raakt u als zelfstandige buiten strijd als gevolg van een ongeval of ziekte? Dan is een extra financieel vangnet meer dan welkom om medische kosten te vergoeden. Een hospitalisatieverzekering mag dan ook niet ontbreken in uw verzekeringsportefeuille.

Wordt u na een ongeval of ziekte arbeidsongeschikt? Dan zal een uitkering van uw ziekenfonds wellicht niet volstaan om de vaste kosten te dekken. Dankzij een verzekering gewaarborgd inkomen krijgt u extra ademruimte.


  • Laatste nieuws
  • Diensten
Verzekeringen voor ondernemers: hoe beschermt u zichzelf en uw personeel optimaal? 28.02.2023
Lees meer
Hoe bouwt u als werkgever mee aan het pensioen van uw medewerkers? 20.02.2023
Lees meer
Marketing binnen de GDPR-wetgeving: 6 vragen 17.02.2023
Lees meer
Hoe past u als zelfstandige uw tarieven correct aan na een loonindexering? 16.02.2023
Lees meer
Hoe omgaan met wanbetalers? 14.02.2023
Lees meer
Doe uzelf én uw accountant een plezier met deze goede gewoonte … 12.02.2023
Lees meer
Harder, beter, sneller, sterker, … leaner: hoe de 5 basisprincipes van leanmanagement uw bedrijf efficiënter maken 08.02.2023
Lees meer
U werknemers flexibel verlonen: al aan een cafetariaplan gedacht? 05.02.2023
Lees meer
Alle nieuws
Accountancy Bij ons kan je terecht voor het opmaken van jouw balans en jaarrekening. Het is de basis om gefundeerde beslissingen te nemen ivm je zaakvoering en verdient dus een professionele en kwalitatieve opvolging. Tevens doen we een beroep op een aantal digitale tools voor een efficiënte en transparante manier van werken.
Lees meer
Fiscaliteit Fiscaliteit is veel meer dan het indienen van de personen- of vennootschapsbelasting. We geven ook proactief advies: welke nieuwe fiscale of juridische pistes zijn mogelijk interessant voor je zaak? Hoe matchen we jouw persoonlijke plannen met slimme optimalisaties? En met welke toekomstige fiscale maatregelen hou je best nu al rekening?
Lees meer
Starters De beslissing om je eigen bedrijf of praktijk te starten is ongelooflijk spannend. Alleen ben je niet altijd even vertrouwd met de juridische, financiële of boekhoudkundige kant van de zaak. Gelukkig is dat geen must met een slimme expert aan je zijde. We zijn een erkende KMO portefeuille dienstverlener.
Lees meer
Overname en opvolging Een ander bedrijf overnemen? Je activiteit overlaten of stopzetten? Opvolging regelen voor je eigen zaak? Het zijn sleutelmomenten in je leven als ondernemer waarbij je een klankbord kan gebruiken om samen tot de juiste beslissingen te komen. We staan je als vertrouwenspersoon bij om je juridisch, financiëel of boekhoudkundig met kennis van zaken doorheen deze processen te loodsen.
Lees meer

openingsuren kantoor

Ons kantoor is open elke werkdag tussen 9 uur en 17 uur.
Op donderdagvoormiddag is er de wekelijkse markt en kan u niet parkeren op het Marktplein.

Contactgegevens

Accountancy D'hooghe BV
Marktplein 33
1740 Ternat
Tel +32 (0)2 582.09.84
Fax +32 (0)2 461.20.95
info@accountancydhooghe.be

BE 0876 314 925 - RPR Brussel
ITAA erkenning 50.030.374
Erkenning KMO portefeuille DV.A239136

logo ITAA
website door Kluwer EasyWeb