• Telefoon: +32 (0)2 582 09 84
  • Email: info@accountancydhooghe.be
Accountancy D'hooghe
Accountancy D'hooghe
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • Verzekeringen voor ondernemers: hoe beschermt u zichzelf en uw personeel optimaal?
  • Hoe bouwt u als werkgever mee aan het pensioen van uw medewerkers?
  • Marketing binnen de GDPR-wetgeving: 6 vragen

Diensten

  • Accountancy
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Overname en opvolging
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Overname en opvolging
  • Nuttige Info
    • Nuttige nummers
    • Nuttige links
  • Nieuws
  • Login
  • contact
  • Privacy policy
  • Vacature

Marketing binnen de GDPR-wetgeving: 6 vragen

De GDPR-wetgeving dwingt organisaties, dus ook eenmanszaken en kmo’s, zorgvuldig om te springen met privacygevoelige gegevens. Gegevens verzamelen voor marketingdoeleinden is aan strikte regels onderworpen. Wat mag wel en wat niet? Hieronder beantwoorden we zes veelgestelde vragen rond GDPR.

1.    Wat is GDPR?

De General Data Protection Regulation (GDPR), of Algemene Verordening Gegevensbescherming in het Nederlands (AVG), is een Europese wet die bepaalt hoe organisaties moeten omspringen met privacygevoelige informatie. Zo moet elke organisatie aantonen welke persoonsgegevens er worden verzameld, hoe deze data wordt gebruikt en hoe ze wordt beveiligd. Wie zich niet aan de regels houdt, riskeert boetes en sancties die kunnen oplopen tot 20 miljoen euro of 4 procent van de jaarlijkse wereldwijde omzet.

2.    Mag ik mijn klanten een directmailing sturen over nieuwe producten of diensten?

Bedrijven mogen bestaande klanten op de hoogte brengen van nieuwe producten of diensten als die vergelijkbaar zijn met wat zij eerder hebben afgenomen. Koopt iemand bij u een fiets, dan mag u deze persoon dus niet mailen met informatie over printers. Bovendien moet de klant zich op elk moment kunnen afmelden voor toekomstige mails. Let op, want de AVG onderscheidt drie soorten directmarketing, elk met eigen regels: digitale directmarketing, telemarketing en reclamepost.

3.    Ik heb heel wat visitekaartjes verzameld op een beurs. Mag ik deze personen een mail sturen met een commercieel aanbod?

Ja, dat mag. Als iemand u een visitekaartje geeft, dan hebt u automatisch toestemming om het kaartje te gebruiken waarvoor het bedoeld is. Let op, u mag het kaartje niet zonder toestemming doorgeven aan uw collega’s. U mag de contactgegevens dus niet opslaan in het centrale crm-systeem van uw bedrijf.

4.    Mag ik contacten uit mijn LinkedIn-netwerk exporteren naar mijn e-maillijst?

Nee, hiervoor hebben uw LinkedIn-contacten geen uitdrukkelijke toestemming gegeven. U mag uw LinkedIn-contacten wel via een openbare statusupdate of een privébericht vragen of ze geïnteresseerd zijn in mails van uw bedrijf. Plaats bij dat bericht een link zodat uw connecties zichzelf kunnen inschrijven.

5.    Voor het gemak heb ik de vraag of ik mijn klanten mails mag sturen alvast aangevinkt. Mag dat?

Nee. Mensen moeten zich bewust aanmelden voor een lijst. Vooraf vinkjes zetten terwijl een gebruiker nog zijn akkoord moet geven is verboden. ‘Zwijgen is toestemmen’, geldt niet.

6.    Hoe zorg ik ervoor dat cookies op mijn website voldoen aan de AVG?

De GDPR-regelgeving is alleen van toepassing op trackingcookies. Hiermee kunnen organisaties het internetgedrag van bezoekers volgen en persoonlijke profielen opstellen. Websitebezoekers moeten expliciet toestemming geven om deze cookies te mogen plaatsen. Er moet aan de volgende voorwaarden voldaan zijn:

Bezoekers van de website mogen de cookies weigeren.

Het moet duidelijk zijn waarvoor de organisatie toestemming vraagt.

Bezoekers hebben voldoende informatie over wat er met hun gegevens gebeurt als zij toestemming geven.

Bezoekers moeten met een actieve handeling toestemming geven, zoals een vakje aanvinken.

Het gebruik van trackingcookies staat in je privacyverklaring.


  • Laatste nieuws
  • Diensten
Verzekeringen voor ondernemers: hoe beschermt u zichzelf en uw personeel optimaal? 28.02.2023
Lees meer
Hoe bouwt u als werkgever mee aan het pensioen van uw medewerkers? 20.02.2023
Lees meer
Marketing binnen de GDPR-wetgeving: 6 vragen 17.02.2023
Lees meer
Hoe past u als zelfstandige uw tarieven correct aan na een loonindexering? 16.02.2023
Lees meer
Hoe omgaan met wanbetalers? 14.02.2023
Lees meer
Doe uzelf én uw accountant een plezier met deze goede gewoonte … 12.02.2023
Lees meer
Harder, beter, sneller, sterker, … leaner: hoe de 5 basisprincipes van leanmanagement uw bedrijf efficiënter maken 08.02.2023
Lees meer
U werknemers flexibel verlonen: al aan een cafetariaplan gedacht? 05.02.2023
Lees meer
Alle nieuws
Accountancy Bij ons kan je terecht voor het opmaken van jouw balans en jaarrekening. Het is de basis om gefundeerde beslissingen te nemen ivm je zaakvoering en verdient dus een professionele en kwalitatieve opvolging. Tevens doen we een beroep op een aantal digitale tools voor een efficiënte en transparante manier van werken.
Lees meer
Fiscaliteit Fiscaliteit is veel meer dan het indienen van de personen- of vennootschapsbelasting. We geven ook proactief advies: welke nieuwe fiscale of juridische pistes zijn mogelijk interessant voor je zaak? Hoe matchen we jouw persoonlijke plannen met slimme optimalisaties? En met welke toekomstige fiscale maatregelen hou je best nu al rekening?
Lees meer
Starters De beslissing om je eigen bedrijf of praktijk te starten is ongelooflijk spannend. Alleen ben je niet altijd even vertrouwd met de juridische, financiële of boekhoudkundige kant van de zaak. Gelukkig is dat geen must met een slimme expert aan je zijde. We zijn een erkende KMO portefeuille dienstverlener.
Lees meer
Overname en opvolging Een ander bedrijf overnemen? Je activiteit overlaten of stopzetten? Opvolging regelen voor je eigen zaak? Het zijn sleutelmomenten in je leven als ondernemer waarbij je een klankbord kan gebruiken om samen tot de juiste beslissingen te komen. We staan je als vertrouwenspersoon bij om je juridisch, financiëel of boekhoudkundig met kennis van zaken doorheen deze processen te loodsen.
Lees meer

openingsuren kantoor

Ons kantoor is open elke werkdag tussen 9 uur en 17 uur.
Op donderdagvoormiddag is er de wekelijkse markt en kan u niet parkeren op het Marktplein.

Contactgegevens

Accountancy D'hooghe BV
Marktplein 33
1740 Ternat
Tel +32 (0)2 582.09.84
Fax +32 (0)2 461.20.95
info@accountancydhooghe.be

BE 0876 314 925 - RPR Brussel
ITAA erkenning 50.030.374
Erkenning KMO portefeuille DV.A239136

logo ITAA
website door Kluwer EasyWeb