• Telefoon: +32 (0)2 582 09 84
  • Email: info@accountancydhooghe.be
Accountancy D'hooghe
Accountancy D'hooghe
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • Verzekeringen voor ondernemers: hoe beschermt u zichzelf en uw personeel optimaal?
  • Hoe bouwt u als werkgever mee aan het pensioen van uw medewerkers?
  • Marketing binnen de GDPR-wetgeving: 6 vragen

Diensten

  • Accountancy
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Overname en opvolging
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Overname en opvolging
  • Nuttige Info
    • Nuttige nummers
    • Nuttige links
  • Nieuws
  • Login
  • contact
  • Privacy policy
  • Vacature

Harder, beter, sneller, sterker, … leaner: hoe de 5 basisprincipes van leanmanagement uw bedrijf efficiënter maken

De kern van leanmanagement is een permanente zoektocht naar waardeoptimalisatie door het elimineren van alle mogelijke bronnen van verlies en verspilling binnen een organisatie – alles waarvoor de klant niet wil betalen. Wie de vijf basisprincipes van leanmanagement succesvol toepast, ziet de efficiëntie in zijn bedrijf onmiddellijk stijgen.

De 5 basisprincipes van leanmanagement

Om een lean organisatie uit te bouwen moet u als ondernemer focussen op vijf bouwstenen.

1.   Customer value

Bij lean vertrekt alles bij de waarde voor de klant. Dan moet u uiteraard wél goed weten wat de klant van u verwacht. Inzicht in de klant is dus cruciaal. Customer value is het verschil tussen alle voordelen die klanten hebben van het product of de dienst en alle inspanningen (kosten, resources) die nodig zijn om dat product of die dienst te verkrijgen. De prijs is één aspect, maar ook het imago van uw merk, de tijd die nodig is om een product te verkrijgen, mobiliteitsaspecten en dergelijke bepalen de customer value.

2.    Processes en tools

Lean wordt vaak bekeken vanuit processen. Elke vorm van verspilling (zie hierboven) vertaalt zich namelijk op de een of andere manier in het proces. Daarom is het belangrijk om alle processen eerst goed in kaart te brengen (process mapping).

3.    Organisation & performance management

Deze bouwsteen omvat alle mogelijke manieren om teams te organiseren en hun prestaties te meten. De volgende aspecten komen aan bod:

visie

rollen en verantwoordelijkheden

organisatiestructuur

zelfsturing

mechanismen van besluitvorming

KPI’s

planning

...

4.    Skills & capabilities

Het doel is het levenslang leren ingang doen vinden bij alle medewerkers om tot meer flexibiliteit te komen. Om een lean organisatie te verkrijgen is het ontwikkelen en uitdiepen van de kennis en vaardigheden van medewerkers een must. Polyvalentie gaat een steeds belangrijkere rol spelen: mensen moeten multi-inzetbaar worden. De repetitieve taken worden door steeds vaker door robots en computers overgenomen, maar de creatieve taken blijven voorbehouden voor mensen.

5.    Mindsets & behaviors

De overtuigingen en het gedrag van mensen speelt een belangrijke rol bij de transitie naar een lean organisatie. Het doel hier is: gewenst gedrag bij medewerkers installeren om vervolgens aan de slag te kunnen gaan met verandering.


  • Laatste nieuws
  • Diensten
Verzekeringen voor ondernemers: hoe beschermt u zichzelf en uw personeel optimaal? 28.02.2023
Lees meer
Hoe bouwt u als werkgever mee aan het pensioen van uw medewerkers? 20.02.2023
Lees meer
Marketing binnen de GDPR-wetgeving: 6 vragen 17.02.2023
Lees meer
Hoe past u als zelfstandige uw tarieven correct aan na een loonindexering? 16.02.2023
Lees meer
Hoe omgaan met wanbetalers? 14.02.2023
Lees meer
Doe uzelf én uw accountant een plezier met deze goede gewoonte … 12.02.2023
Lees meer
Harder, beter, sneller, sterker, … leaner: hoe de 5 basisprincipes van leanmanagement uw bedrijf efficiënter maken 08.02.2023
Lees meer
U werknemers flexibel verlonen: al aan een cafetariaplan gedacht? 05.02.2023
Lees meer
Alle nieuws
Accountancy Bij ons kan je terecht voor het opmaken van jouw balans en jaarrekening. Het is de basis om gefundeerde beslissingen te nemen ivm je zaakvoering en verdient dus een professionele en kwalitatieve opvolging. Tevens doen we een beroep op een aantal digitale tools voor een efficiënte en transparante manier van werken.
Lees meer
Fiscaliteit Fiscaliteit is veel meer dan het indienen van de personen- of vennootschapsbelasting. We geven ook proactief advies: welke nieuwe fiscale of juridische pistes zijn mogelijk interessant voor je zaak? Hoe matchen we jouw persoonlijke plannen met slimme optimalisaties? En met welke toekomstige fiscale maatregelen hou je best nu al rekening?
Lees meer
Starters De beslissing om je eigen bedrijf of praktijk te starten is ongelooflijk spannend. Alleen ben je niet altijd even vertrouwd met de juridische, financiële of boekhoudkundige kant van de zaak. Gelukkig is dat geen must met een slimme expert aan je zijde. We zijn een erkende KMO portefeuille dienstverlener.
Lees meer
Overname en opvolging Een ander bedrijf overnemen? Je activiteit overlaten of stopzetten? Opvolging regelen voor je eigen zaak? Het zijn sleutelmomenten in je leven als ondernemer waarbij je een klankbord kan gebruiken om samen tot de juiste beslissingen te komen. We staan je als vertrouwenspersoon bij om je juridisch, financiëel of boekhoudkundig met kennis van zaken doorheen deze processen te loodsen.
Lees meer

openingsuren kantoor

Ons kantoor is open elke werkdag tussen 9 uur en 17 uur.
Op donderdagvoormiddag is er de wekelijkse markt en kan u niet parkeren op het Marktplein.

Contactgegevens

Accountancy D'hooghe BV
Marktplein 33
1740 Ternat
Tel +32 (0)2 582.09.84
Fax +32 (0)2 461.20.95
info@accountancydhooghe.be

BE 0876 314 925 - RPR Brussel
ITAA erkenning 50.030.374
Erkenning KMO portefeuille DV.A239136

logo ITAA
website door Kluwer EasyWeb