• Telefoon: +32 (0)2 582 09 84
  • Email: info@accountancydhooghe.be
Accountancy D'hooghe
Accountancy D'hooghe
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • Verzekeringen voor ondernemers: hoe beschermt u zichzelf en uw personeel optimaal?
  • Hoe bouwt u als werkgever mee aan het pensioen van uw medewerkers?
  • Marketing binnen de GDPR-wetgeving: 6 vragen

Diensten

  • Accountancy
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Overname en opvolging
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Overname en opvolging
  • Nuttige Info
    • Nuttige nummers
    • Nuttige links
  • Nieuws
  • Login
  • contact
  • Privacy policy
  • Vacature

Langdurig afwezige werknemers? Zo integreert u hen opnieuw in uw organisatie

Alsof een langdurig zieke het nog niet hard genoeg te verduren heeft, ligt er nog een andere dreiging op de loer: de fade-out. Hoe langer een zieke collega afwezig blijft, des te moeilijker wordt het om opnieuw aan de slag te gaan. Dé remedie hiervoor is contact houden, ingebed in een solide reïntegratietraject.

Uit cijfers van de federale ziekteverzekering RIZIV blijkt dat vandaag bijna een half miljoen werknemers, zelfstandigen en werklozen meer dan een jaar niet werken of niet naar werk zoeken. Er gaat  meer dan 1,6 miljard euro naar uitkeringen voor langdurige arbeidsongeschiktheid veroorzaakt door depressie of burn-out.

Werkgevers onder druk

Het is duidelijk dat steeds meer werknemers in ons land moeite hebben met de alsmaar toenemende werkdruk. Langdurig afwezige medewerkers zijn geen geschenk voor ondernemingen. Denk bijvoorbeeld aan de toenemende druk bij medewerkers die het werk van zieke collega’s moeten opvangen, de oplopende kosten voor werkgevers en de moeizame zoektocht naar vervangers.

Van reïntegratietraject naar succesvolle werkhervatting

De federale regering in ons land zette de voorbije jaren een hervorming in de steigers om langdurig zieken opnieuw aan het werk te krijgen. Want een professionele aanpak van een reïntegratiestrategie rendeert, zowel voor werknemers als werkgevers. Een goed begeleide reïntegratie verhoogt de kans op een succesvolle werkhervatting.

Sinds 2016 zijn werkgevers verplicht om langdurig zieken te begeleiden bij hun terugkeer naar de werkvloer. Een reïntegratietraject is de gezamenlijke zoektocht van werkgever en werknemer naar haalbare manieren om als arbeidsongeschikte werknemer opnieuw te integreren in de onderneming.  Dergelijk reïntegratietraject – dat bij voorkeur deel uitmaakt van een breder hr-beleid – verloopt stapsgewijs en gestructureerd. Een traject bestaat uit de volgende vijf fases:

Helder vijfstappenplan

Opstart:

de aanvraag van een reïntegratietraject gebeurt schriftelijk en is altijd gericht aan de preventieadviseur-arbeidsarts. Verschillende personen kunnen het reïntegratietraject in gang zetten: de werkgever, de adviserend arts van het ziekenfonds of de langdurig zieke zelf (of zijn behandelende arts).

Beoordeling:
de arbeidsarts onderzoekt of je werknemer in staat is om zijn werk te hervatten en legt hiervoor voorwaarden vast, met bijvoorbeeld een aangepaste werkplek of (tijdelijk) aangepast werk.

Overleg:
werkgever, werknemer, arbeidsarts en andere betrokken partijen bekijken samen hoe ze de beslissingen van de tweede fase kunnen vertalen naar de praktijk.

Reïntegratieplan:
als werkgever bundel je de concrete maatregelen in een reïntegratieplan, dat gebaseerd is op de reïntegratiebeoordeling door de arbeidsarts. Doe je dit niet? Dan moet je die keuze motiveren in een verslag.

Uitvoering en monitoring:
als je werknemer akkoord gaat met het reïntegratieplan, dan kun je hiermee aan de slag. De arbeidsarts volgt dit traject van nabij op.

Communicatie als cruciale bouwsteen

Een succesvol reïntegratietraject valt of staat met de juiste communicatie op het juiste moment. Als gouden regel geldt dat je als werkgever de communicatielijnen zoveel mogelijk open houdt, van het moment van ziektemelding tot na de opvolging van de betrokken medewerker. Denk hierbij ook aan de volgende tips:

Betrek altijd alle betrokkenen bij je reïntegratiebeleid: het CPBW, de ondernemingsraad, de arbeidsgeneesheer, directie en leidinggevenden,…

Communiceer helder en tijdig met afwezige medewerkers. Wanneer iemand langdurig afwezig is, dreigt hij of zij immers mentaal af te haken. Zoals al aangegeven, helpt contact houden een dreigende fade-out te vermijden. Moedig je leidinggevenden dus aan om contact te houden tijdens de afwezigheid van je werknemer.

Denk ook aan medewerkers die het werk van zieke collega’s opvangen: motiveer hen, en hou ze betrokken bij hun werk. Dit bevordert hun productiviteit en efficiëntie en versterkt het groepsgevoel.

Hou langdurig zieke werknemers op de hoogte over de mogelijkheid om vrijblijvend de werkplek te bezoeken voor het werk hervat wordt. Zo verlaag je de drempel voor een snelle terugkeer.

Reïntegratie werkt

Dat deze inspanningen resultaten opleveren, bewijzen de recentste cijfers. Sinds 2018 groeide de groep arbeidsongeschikten jaarlijks met 5 procent. In 2021 is die toename geslonken tot 3 procent.


  • Laatste nieuws
  • Diensten
Verzekeringen voor ondernemers: hoe beschermt u zichzelf en uw personeel optimaal? 28.02.2023
Lees meer
Hoe bouwt u als werkgever mee aan het pensioen van uw medewerkers? 20.02.2023
Lees meer
Marketing binnen de GDPR-wetgeving: 6 vragen 17.02.2023
Lees meer
Hoe past u als zelfstandige uw tarieven correct aan na een loonindexering? 16.02.2023
Lees meer
Hoe omgaan met wanbetalers? 14.02.2023
Lees meer
Doe uzelf én uw accountant een plezier met deze goede gewoonte … 12.02.2023
Lees meer
Harder, beter, sneller, sterker, … leaner: hoe de 5 basisprincipes van leanmanagement uw bedrijf efficiënter maken 08.02.2023
Lees meer
U werknemers flexibel verlonen: al aan een cafetariaplan gedacht? 05.02.2023
Lees meer
Alle nieuws
Accountancy Bij ons kan je terecht voor het opmaken van jouw balans en jaarrekening. Het is de basis om gefundeerde beslissingen te nemen ivm je zaakvoering en verdient dus een professionele en kwalitatieve opvolging. Tevens doen we een beroep op een aantal digitale tools voor een efficiënte en transparante manier van werken.
Lees meer
Fiscaliteit Fiscaliteit is veel meer dan het indienen van de personen- of vennootschapsbelasting. We geven ook proactief advies: welke nieuwe fiscale of juridische pistes zijn mogelijk interessant voor je zaak? Hoe matchen we jouw persoonlijke plannen met slimme optimalisaties? En met welke toekomstige fiscale maatregelen hou je best nu al rekening?
Lees meer
Starters De beslissing om je eigen bedrijf of praktijk te starten is ongelooflijk spannend. Alleen ben je niet altijd even vertrouwd met de juridische, financiële of boekhoudkundige kant van de zaak. Gelukkig is dat geen must met een slimme expert aan je zijde. We zijn een erkende KMO portefeuille dienstverlener.
Lees meer
Overname en opvolging Een ander bedrijf overnemen? Je activiteit overlaten of stopzetten? Opvolging regelen voor je eigen zaak? Het zijn sleutelmomenten in je leven als ondernemer waarbij je een klankbord kan gebruiken om samen tot de juiste beslissingen te komen. We staan je als vertrouwenspersoon bij om je juridisch, financiëel of boekhoudkundig met kennis van zaken doorheen deze processen te loodsen.
Lees meer

openingsuren kantoor

Ons kantoor is open elke werkdag tussen 9 uur en 17 uur.
Op donderdagvoormiddag is er de wekelijkse markt en kan u niet parkeren op het Marktplein.

Contactgegevens

Accountancy D'hooghe BV
Marktplein 33
1740 Ternat
Tel +32 (0)2 582.09.84
Fax +32 (0)2 461.20.95
info@accountancydhooghe.be

BE 0876 314 925 - RPR Brussel
ITAA erkenning 50.030.374
Erkenning KMO portefeuille DV.A239136

logo ITAA
website door Kluwer EasyWeb