• Telefoon: +32 (0)2 582 09 84
  • Email: info@accountancydhooghe.be
Accountancy D'hooghe
Accountancy D'hooghe
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • Verzekeringen voor ondernemers: hoe beschermt u zichzelf en uw personeel optimaal?
  • Hoe bouwt u als werkgever mee aan het pensioen van uw medewerkers?
  • Marketing binnen de GDPR-wetgeving: 6 vragen

Diensten

  • Accountancy
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Overname en opvolging
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Overname en opvolging
  • Nuttige Info
    • Nuttige nummers
    • Nuttige links
  • Nieuws
  • Login
  • contact
  • Privacy policy
  • Vacature

Een offerte opstellen: dit moet u zeker vermelden

Een offerte moet aan een aantal vormelijke en inhoudelijke vereisten voldoen. In dit artikel sommen we op welke zaken u zeker moet opnemen.

Een offerte is een voorstel tot levering van bepaalde goederen en/of diensten van een onderneming/eenmanszaak gericht aan een mogelijke klant. De offerte omvat een beschrijving van de geleverde goederen en/of diensten en hoeveel deze zullen kosten.

Een rechtsgeldige offerte bevat de volgende elementen:

uw bedrijfsgegevens

klantgegevens

datum

offertenummer

korte samenvatting van de gevraagde werkzaamheden/geleverde goederen

uurtarief of totaalprijs (vergeet eventuele bijkomende kosten niet)

geldigheidsduur van de offerte

wat moet de klant doen om op de offerte in te gaan

De algemene voorwaarden van de verbintenis

Merk op dat algemene voorwaarden ontbreken in bovenstaande lijst. Dat komt omdat ze juridisch niet verplicht zijn. Het is evenwel zeker nuttig om ze toch toe te voegen. Zo vermijdt u onduidelijkheden in geval van een eventueel juridisch geschil. Let op: als u geen algemene voorwaarden opstelt, is de normale wetgeving van toepassing op uw verbintenissen.

Vermeldt u algemene voorwaarden in uw offerte, dan moet u rekening houden met enkele verplichtingen om de voorwaarden rechtsgeldig te maken.

Informatieplicht
U bent verplicht uw klanten voor of tijdens het afsluiten van de overeenkomst te informeren over de algemene voorwaarden die van toepassing zijn op uw producten en/of diensten. Verwijs met andere woorden duidelijk naar de algemene voorwaarden in uw offerte en/of factuur. De algemene voorwaarden worden automatisch als aanvaard beschouwd als de klant niet tijdig protesteert. Een handtekening is niet nodig, maar wordt toch aangeraden.

Duidelijkheid
Algemene voorwaarden moeten duidelijk opgesteld worden. De tekst moet leesbaar en ondubbelzinnig zijn. Bij dubbelzinnige interpretaties zal de rechtbank doorgaans de interpretatie aannemen die het meest gunstige blijkt voor de klant.

Redelijkheid en evenwichtigheid
Torenhoge schadevergoedingen of nalatigheidsintresten opnemen in de algemene voorwaarden is geen goed idee. Vergoedingen moeten redelijk zijn, dus in verhouding met de geleverde goederen en/of diensten. De wet eist dat de rechten en plichten evenwichtig verdeeld zijn tussen consument en leverancier.

Verkopen via internet en verkopen aan particulieren
Voor online verkopen en verkopen aan particulieren gelden specifieke wettelijke bepalingen ter bescherming van de consument (denk aan de wettelijke herroepings- of bedenkingstermijn). Uw algemene voorwaarden mogen deze bepalingen niet tegenspreken, anders worden ze nietig verklaard.

Bovenstaande verplichtingen indachtig is het verleidelijk om de algemene voorwaarden van een ander bedrijf over te nemen. Let daar echter goed mee op, want in geval van een geschil met een klant (bijvoorbeeld een laattijdige betaling) is het van groot belang dat uw algemene voorwaarden op maat van uw bedrijf en uw verwachtingen zijn geschreven.

Stel uw algemene voorwaarden dus liever zelf op en laat ze nalezen door uw advocaat.


  • Laatste nieuws
  • Diensten
Verzekeringen voor ondernemers: hoe beschermt u zichzelf en uw personeel optimaal? 28.02.2023
Lees meer
Hoe bouwt u als werkgever mee aan het pensioen van uw medewerkers? 20.02.2023
Lees meer
Marketing binnen de GDPR-wetgeving: 6 vragen 17.02.2023
Lees meer
Hoe past u als zelfstandige uw tarieven correct aan na een loonindexering? 16.02.2023
Lees meer
Hoe omgaan met wanbetalers? 14.02.2023
Lees meer
Doe uzelf én uw accountant een plezier met deze goede gewoonte … 12.02.2023
Lees meer
Harder, beter, sneller, sterker, … leaner: hoe de 5 basisprincipes van leanmanagement uw bedrijf efficiënter maken 08.02.2023
Lees meer
U werknemers flexibel verlonen: al aan een cafetariaplan gedacht? 05.02.2023
Lees meer
Alle nieuws
Accountancy Bij ons kan je terecht voor het opmaken van jouw balans en jaarrekening. Het is de basis om gefundeerde beslissingen te nemen ivm je zaakvoering en verdient dus een professionele en kwalitatieve opvolging. Tevens doen we een beroep op een aantal digitale tools voor een efficiënte en transparante manier van werken.
Lees meer
Fiscaliteit Fiscaliteit is veel meer dan het indienen van de personen- of vennootschapsbelasting. We geven ook proactief advies: welke nieuwe fiscale of juridische pistes zijn mogelijk interessant voor je zaak? Hoe matchen we jouw persoonlijke plannen met slimme optimalisaties? En met welke toekomstige fiscale maatregelen hou je best nu al rekening?
Lees meer
Starters De beslissing om je eigen bedrijf of praktijk te starten is ongelooflijk spannend. Alleen ben je niet altijd even vertrouwd met de juridische, financiële of boekhoudkundige kant van de zaak. Gelukkig is dat geen must met een slimme expert aan je zijde. We zijn een erkende KMO portefeuille dienstverlener.
Lees meer
Overname en opvolging Een ander bedrijf overnemen? Je activiteit overlaten of stopzetten? Opvolging regelen voor je eigen zaak? Het zijn sleutelmomenten in je leven als ondernemer waarbij je een klankbord kan gebruiken om samen tot de juiste beslissingen te komen. We staan je als vertrouwenspersoon bij om je juridisch, financiëel of boekhoudkundig met kennis van zaken doorheen deze processen te loodsen.
Lees meer

openingsuren kantoor

Ons kantoor is open elke werkdag tussen 9 uur en 17 uur.
Op donderdagvoormiddag is er de wekelijkse markt en kan u niet parkeren op het Marktplein.

Contactgegevens

Accountancy D'hooghe BV
Marktplein 33
1740 Ternat
Tel +32 (0)2 582.09.84
Fax +32 (0)2 461.20.95
info@accountancydhooghe.be

BE 0876 314 925 - RPR Brussel
ITAA erkenning 50.030.374
Erkenning KMO portefeuille DV.A239136

logo ITAA
website door Kluwer EasyWeb