• Telefoon: +32 (0)2 582 09 84
  • Email: info@accountancydhooghe.be
Accountancy D'hooghe
Accountancy D'hooghe
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • Verzekeringen voor ondernemers: hoe beschermt u zichzelf en uw personeel optimaal?
  • Hoe bouwt u als werkgever mee aan het pensioen van uw medewerkers?
  • Marketing binnen de GDPR-wetgeving: 6 vragen

Diensten

  • Accountancy
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Overname en opvolging
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Overname en opvolging
  • Nuttige Info
    • Nuttige nummers
    • Nuttige links
  • Nieuws
  • Login
  • contact
  • Privacy policy
  • Vacature

Zo bewaart u in 2023 beter de balans tussen werk en vrije tijd

Wordt u opgeslorpt door uw werk? Lijdt uw gezin onder uw ondernemerschap? Vreest u een burn-out of depressie? Dit artikel geeft u vijf bruikbare tips om de balans tussen werk en privé te bewaren.

In 2020 vielen ruim 17.000 mensen langdurig uit als gevolg van een burn-out. In ongeveer 1.000 gevallen ging het om zelfstandige ondernemers. Volgens een meting van de Katholieke Universiteit Leuven uit 2019 heeft ruim 7 procent van de werkende bevolking in Vlaanderen burn-outklachten, nog eens 9 procent zit in de gevarenzone.

Onthutsende cijfers die onder andere duidelijk maken dat mensen moeite hebben met het vinden van een goede balans tussen werk en privé. Ondernemers lopen extra gevaar omdat zij probleemsignalen die wijzen op burn-out vaak negeren omdat ze hun zaak niet in de steek willen of kunnen laten.

Hieronder vindt u vijf tips die u kunnen helpen om werk en privé beter gescheiden te houden. Het zijn bescheiden maar effectieve vuistregels die opnieuw balans in uw leven zullen brengen.

Werk efficiënter, niet langer

Niet hoeveel tijd u spendeert aan een taak is belangrijk, wel hoe efficiënt u werkt. Efficiëntie is het vermogen om het maximale uit een minimum aan tijd te halen. Wie efficiënter werkt, krijgt meer gedaan, maar klopt niet noodzakelijk langere dagen. Efficiënt werken heeft te maken met georganiseerd zijn, maar ook met welke hulpmiddelen u gebruikt om uw werk rond te krijgen.

Delegeer waar het kan en laat u helpen waar nodig

Vindt u het als ‘baas’ moeilijk om hulp te vragen? Bedenk dat ook een zaakvoerder slechts een mens is, en dus niet alles weet. Ook uw werknemers beseffen echt wel dat u niet van alle markten thuis bent. Laat u dus bijstaan waar nodig en schakel hulp en expertise in van uw medewerkers. Daarvoor hebt u ze tenslotte aangenomen.

Maak afspraken over uw bereikbaarheid

Voelt u zich onvervangbaar in uw functie? Guess again … Uw medewerkers redden het best zonder u. Wil u 's avonds en in het weekend niet gestoord worden? Vertel het aan uw personeel, klanten, leveranciers, ... Baken uw vrije tijd duidelijk af en houd u eraan. Uw directe omgeving zal u dankbaar zijn.

Automatiseer tijdsintensieve taken

Ook technologie helpt om de balans te bewaren tussen werk en privé. Tijdsintensieve en repetetieve taken - denk aan administratie of bepaalde bedrijfsprocessen - kunt u gerust aan een computer overlaten. Zo houdt u meer tijd over voor uzelf, uw gezin en/of uw hobby's.

Respecteer uw nachtrust

Wie wil presteren overdag moet 's nachts goed slapen. Niet iedereen heeft acht uur slaap per nacht nodig, maar is dat wel zo, dan houdt u zich er maar beter aan. Luister naar uw lichaam en draai u nog eens om.

  • Laatste nieuws
  • Diensten
Verzekeringen voor ondernemers: hoe beschermt u zichzelf en uw personeel optimaal? 28.02.2023
Lees meer
Hoe bouwt u als werkgever mee aan het pensioen van uw medewerkers? 20.02.2023
Lees meer
Marketing binnen de GDPR-wetgeving: 6 vragen 17.02.2023
Lees meer
Hoe past u als zelfstandige uw tarieven correct aan na een loonindexering? 16.02.2023
Lees meer
Hoe omgaan met wanbetalers? 14.02.2023
Lees meer
Doe uzelf én uw accountant een plezier met deze goede gewoonte … 12.02.2023
Lees meer
Harder, beter, sneller, sterker, … leaner: hoe de 5 basisprincipes van leanmanagement uw bedrijf efficiënter maken 08.02.2023
Lees meer
U werknemers flexibel verlonen: al aan een cafetariaplan gedacht? 05.02.2023
Lees meer
Alle nieuws
Accountancy Bij ons kan je terecht voor het opmaken van jouw balans en jaarrekening. Het is de basis om gefundeerde beslissingen te nemen ivm je zaakvoering en verdient dus een professionele en kwalitatieve opvolging. Tevens doen we een beroep op een aantal digitale tools voor een efficiënte en transparante manier van werken.
Lees meer
Fiscaliteit Fiscaliteit is veel meer dan het indienen van de personen- of vennootschapsbelasting. We geven ook proactief advies: welke nieuwe fiscale of juridische pistes zijn mogelijk interessant voor je zaak? Hoe matchen we jouw persoonlijke plannen met slimme optimalisaties? En met welke toekomstige fiscale maatregelen hou je best nu al rekening?
Lees meer
Starters De beslissing om je eigen bedrijf of praktijk te starten is ongelooflijk spannend. Alleen ben je niet altijd even vertrouwd met de juridische, financiële of boekhoudkundige kant van de zaak. Gelukkig is dat geen must met een slimme expert aan je zijde. We zijn een erkende KMO portefeuille dienstverlener.
Lees meer
Overname en opvolging Een ander bedrijf overnemen? Je activiteit overlaten of stopzetten? Opvolging regelen voor je eigen zaak? Het zijn sleutelmomenten in je leven als ondernemer waarbij je een klankbord kan gebruiken om samen tot de juiste beslissingen te komen. We staan je als vertrouwenspersoon bij om je juridisch, financiëel of boekhoudkundig met kennis van zaken doorheen deze processen te loodsen.
Lees meer

openingsuren kantoor

Ons kantoor is open elke werkdag tussen 9 uur en 17 uur.
Op donderdagvoormiddag is er de wekelijkse markt en kan u niet parkeren op het Marktplein.

Contactgegevens

Accountancy D'hooghe BV
Marktplein 33
1740 Ternat
Tel +32 (0)2 582.09.84
Fax +32 (0)2 461.20.95
info@accountancydhooghe.be

BE 0876 314 925 - RPR Brussel
ITAA erkenning 50.030.374
Erkenning KMO portefeuille DV.A239136

logo ITAA
website door Kluwer EasyWeb