• Telefoon: +32 (0)2 582 09 84
  • Email: info@accountancydhooghe.be
Accountancy D'hooghe
Accountancy D'hooghe
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • Kmo's geen voorstander van afschaffing ziektebriefje
  • Slechte betalers aanpakken via aangepaste betalingstermijn?
  • 1 januari 2024: federaal langetermijnsparen wordt afgeschaft

Diensten

  • Accountancy
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Overname en opvolging
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Overname en opvolging
  • Nuttige Info
    • Nuttige nummers
    • Nuttige links
  • Nieuws
  • Login
  • contact
  • Privacy policy
  • Vacature

Hoe bepaalt u als bedrijfsleider uw ideale bezoldiging?

Als bedrijfsleider in een vennootschap mag u wettelijk zelf uw loon bepalen. Vanuit fiscaal oogpunt moet u echter rekening houden met enkele belangrijke aandachtspunten, zodat u niet buiten de lijnen kleurt. Hoe stelt u een ideaal loonpakket samen, inclusief alternatieve vormen van beloning?

De manier waarop u een aantrekkelijke loonmix samenstelt, hangt af van diverse factoren. Een ervan is uiteraard het budget dat u privé nodig hebt om maandelijks alle vaste en variabele kosten te kunnen betalen. Bij deze rekenoefening komen heel wat kosten in beeld:

Huur of hypotheek

Elektriciteit, gas, water, afval

Voeding

Verzekeringen en belastingen

Kosten voor kinderopvang, onderwijs,…

Diverse abonnementen (internet, telefoon, tv,…)

Kledij

Vrije tijd

…

Een andere factor is de impact van uw bezoldiging op de belasting die u moet betalen. Zo is het erg belangrijk dat uw vennootschap u een minimumloon van 45.000 euro uitkeert, omdat u als ondernemer dan een verlaagd vennootschapsbelastingtarief van 20% geniet (in plaats van het basistarief van 25%).

In dit kader is ook een groepsverzekering of IPT (Individuele Pensioentoezegging) een interessante piste. Als u via een groepsverzekering of IPT – zogenaamde uitgestelde inkomsten – immers een aanvullend pensioen opbouwt, dan tellen de gestorte premies niet mee als voordeel van alle aard in de personenbelasting en zijn ze aftrekbaar in de vennootschapsbelasting. Hierbij gelden twee voorwaarden: u moet als bedrijfsleider een regelmatige en maandelijkse bezoldiging krijgen én u moet de 80%-grens naleven. Dit betekent dat uw wettelijk pensioen en het bovenwettelijk (extralegaal) pensioen samen niet meer mogen bedragen dan 80% van uw brutoloon van het laatste jaar.

Als bedrijfsleider kunt u uw loon extra optimaliseren door uw brutoloon aan te vullen met voordelen in natura, zoals een bedrijfswagen, laptop, telefoon,... De kosten hiervoor komen dan ten laste van uw bedrijf, wat de winst drukt en ervoor zorgt dat u deze kosten niet privé moet ophoesten.

Een andere optimalisatiepiste is de mogelijkheid om uzelf een gedeelte van de winst te laten uitkeren als dividend, die in bepaalde gevallen minder belast wordt dan loon.

Ook de verhuur van onroerende goederen kan een interessante piste zijn. Denk hierbij aan de verhuur van kantoorruimte in uw eigen woning aan uw vennootschap. Maar ook hier gelden specifieke voorwaarden.

Kortom, bij het bepalen van uw bezoldiging passeren heel wat sturende elementen en voorwaarden de revue. Ook de financiële gezondheid van uw vennootschap, inclusief investeringsplannen, mag u niet uit het oog verliezen.


  • Laatste nieuws
  • Diensten
Kmo's geen voorstander van afschaffing ziektebriefje 30.08.2023
Lees meer
Slechte betalers aanpakken via aangepaste betalingstermijn? 05.08.2023
Lees meer
1 januari 2024: federaal langetermijnsparen wordt afgeschaft 02.08.2023
Lees meer
Zo vertrekt u zorgeloos met vakantie 26.07.2023
Lees meer
ERP-software kiezen voor uw kmo? Deze 3 criteria zijn bepalend 21.07.2023
Lees meer
Is uw bedrijfsvoorheffing correct berekend en tijdig betaald? 17.07.2023
Lees meer
Digitaal beheer mogelijk voor wijzigingsakten van rechtspersonen 07.07.2023
Lees meer
Nieuw dubbelbelastingverdrag tussen België en Nederland 04.07.2023
Lees meer
Alle nieuws
Accountancy Bij ons kan je terecht voor het opmaken van jouw balans en jaarrekening. Het is de basis om gefundeerde beslissingen te nemen ivm je zaakvoering en verdient dus een professionele en kwalitatieve opvolging. Tevens doen we een beroep op een aantal digitale tools voor een efficiënte en transparante manier van werken.
Lees meer
Fiscaliteit Fiscaliteit is veel meer dan het indienen van de personen- of vennootschapsbelasting. We geven ook proactief advies: welke nieuwe fiscale of juridische pistes zijn mogelijk interessant voor je zaak? Hoe matchen we jouw persoonlijke plannen met slimme optimalisaties? En met welke toekomstige fiscale maatregelen hou je best nu al rekening?
Lees meer
Starters De beslissing om je eigen bedrijf of praktijk te starten is ongelooflijk spannend. Alleen ben je niet altijd even vertrouwd met de juridische, financiële of boekhoudkundige kant van de zaak. Gelukkig is dat geen must met een slimme expert aan je zijde. We zijn een erkende KMO portefeuille dienstverlener.
Lees meer
Overname en opvolging Een ander bedrijf overnemen? Je activiteit overlaten of stopzetten? Opvolging regelen voor je eigen zaak? Het zijn sleutelmomenten in je leven als ondernemer waarbij je een klankbord kan gebruiken om samen tot de juiste beslissingen te komen. We staan je als vertrouwenspersoon bij om je juridisch, financiëel of boekhoudkundig met kennis van zaken doorheen deze processen te loodsen.
Lees meer

openingsuren kantoor

Ons kantoor is open elke werkdag tussen 9 uur en 17 uur.
Op donderdagvoormiddag is er de wekelijkse markt en kan u niet parkeren op het Marktplein.

Contactgegevens

Accountancy D'hooghe BV
Marktplein 33
1740 Ternat
Tel +32 (0)2 582.09.84
Fax +32 (0)2 461.20.95
info@accountancydhooghe.be

BE 0876 314 925 - RPR Brussel
ITAA erkenning 50.030.374
Erkenning KMO portefeuille DV.A239136

logo ITAA
website door Kluwer EasyWeb