• Telefoon: +32 (0)2 582 09 84
  • Email: info@accountancydhooghe.be
Accountancy D'hooghe
Accountancy D'hooghe
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • Het recht op deconnectie voor uw medewerkers: wat moet u hierover weten?
  • Nieuwe regelgeving op vlak van arbeidsongeschiktheid: met welke maatregelen moet u rekening houden in 2023?
  • Nieuwe forfaitaire bedragen buitenlandse dienstreizen sinds 15 februari 2023

Diensten

  • Accountancy
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Overname en opvolging
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Overname en opvolging
  • Nuttige Info
    • Nuttige nummers
    • Nuttige links
  • Nieuws
  • Login
  • contact
  • Privacy policy
  • Vacature

Aangifte Vlaamse erfbelasting kan nu online

Op 3 april lanceerde de Vlaamse belastingdienst (Vlabel) de nieuwe applicatie ‘ERFonline’. Met ERFonline kan u een nalatenschapsaangifte online invullen en versturen. Een hele stap voorwaarts.

Toegang

ERFonline is één van de platformen waarmee u gegevens kan uitwisselen met de overheid. U krijgt toegang via uw e-ID of via Itsme. U logt in, direct op ‘vlaanderen.be/erfonline’ of via ‘mijn dossier’ op de website van Vlabel.

Als u inlogt via ‘mijn dossier’ kan u doorklikken naar de online-aangifte, maar u kan ook een pdf-versie van de aangifte afdrukken (de online-aangifte is niet verplicht), online uitstel vragen en online een bindende schatting vragen.

Er is bijzonder veel aandacht gegaan naar de privacy. Er is niets vooraf ingevuld op de aangifte; volgens Vlabel is dat om te vermijden dat de verschillende erfgenamen persoonlijke gegevens van elkaar te zien zouden krijgen.

Stap voor stap

Eenmaal u in de applicatie bent, vraagt de applicatie u bepaalde velden in te vullen. Sommige velden zijn verplicht, andere velden moeten alleen ingevuld worden als dat relevant is.
Via negen gerichte vragen over de overledene en zijn vermogen wordt een aangifteformulier op maat opgesteld. U moet dus niet langer het ellenlange standaard-aangifteformulier doorlopen. U moet enkel die gegevens invullen die de applicatie u vraagt.

U kan op de verschillende pagina’s die u moet invullen bijkomende informatie vinden over de gebruikte juridische termen en antwoorden op enkele veelgestelde vragen.

Omdat u de gegevens invult op het platform van de Vlaamse belastingdienst, kan die dienst de gegevens sneller controleren en verwerken.

Verwerking

U krijgt 4 maanden de tijd om de aangifte in te vullen. Eénmaal het dossier is aangemaakt, zal de belastingadministratie de aangifte niet verwerken vóór het verstrijken van die termijn. Dat betekent dat u gedurende heel die periode nog wijzigingen kan aanbrengen. U kan dus het dossier opstarten, invullen wat u al weet en tijdelijk afsluiten. Enkele weken later kan u het verder aanvullen.

De applicatie bevat geen rekenmodule. Volgens Vlabel is dat ook niet de bedoeling, omdat niet alle relevante informatie meteen beschikbaar is om een exacte berekening te maken.
Men kan zich de vraag stellen of dit argument steek houdt: we moeten er toch van uit gaan dat de belastingplichtige naar best vermogen zijn aangifte invult. Als hij of zij onopzettelijk zaken heeft achtergehouden, zal hem sowieso de rekening gepresenteerd worden, ongeacht of er een berekening gemaakt werd op basis van de aangifte of niet. Een richtinggevende en vrijblijvende berekening lijkt geen overdreven verwachting.

Voordelen volgens Vlabel

Vlabel vat de voordelen van ERFonline als volgt samen:

een aangifte op maat van de situatie van de overledene

stap-voor-stap-begeleiding bij het invullen van de aangifte

minder kans om te vergeten bepaalde informatie aan te geven

minder kans op fouten

snellere verwerking van de aangifte

In haar persmededeling waarschuwt Vlabel ook dat de aangevers zélf verantwoordelijk blijven voor de juistheid en de volledigheid van de aangifte. Vlabel raadt voor complexe erfenisdossiers aan om een specialist in te schakelen, zoals een notaris. Dat is een merkwaardige vaststelling: voor een belasting die, net als de dood zelf onontkoombaar is, moet u derden betalen om die te kúnnen aangeven.

  • Laatste nieuws
  • Diensten
Het recht op deconnectie voor uw medewerkers: wat moet u hierover weten? 25.04.2023
Lees meer
Nieuwe regelgeving op vlak van arbeidsongeschiktheid: met welke maatregelen moet u rekening houden in 2023? 23.04.2023
Lees meer
Nieuwe forfaitaire bedragen buitenlandse dienstreizen sinds 15 februari 2023 20.04.2023
Lees meer
Verplichte statutenwijziging vennootschappen: de tijd dringt! 18.04.2023
Lees meer
Welke subsidies kunt u vandaag als ondernemer aanvragen? 13.04.2023
Lees meer
Voorraadkosten berekenen: de ‘r’ van rente, ruimte en risico 11.04.2023
Lees meer
Een digitale administratie: voordelen en aanpak 08.04.2023
Lees meer
Elektronisch factureren: stand van zaken in 5 vragen en antwoorden 02.04.2023
Lees meer
Alle nieuws
Accountancy Bij ons kan je terecht voor het opmaken van jouw balans en jaarrekening. Het is de basis om gefundeerde beslissingen te nemen ivm je zaakvoering en verdient dus een professionele en kwalitatieve opvolging. Tevens doen we een beroep op een aantal digitale tools voor een efficiënte en transparante manier van werken.
Lees meer
Fiscaliteit Fiscaliteit is veel meer dan het indienen van de personen- of vennootschapsbelasting. We geven ook proactief advies: welke nieuwe fiscale of juridische pistes zijn mogelijk interessant voor je zaak? Hoe matchen we jouw persoonlijke plannen met slimme optimalisaties? En met welke toekomstige fiscale maatregelen hou je best nu al rekening?
Lees meer
Starters De beslissing om je eigen bedrijf of praktijk te starten is ongelooflijk spannend. Alleen ben je niet altijd even vertrouwd met de juridische, financiële of boekhoudkundige kant van de zaak. Gelukkig is dat geen must met een slimme expert aan je zijde. We zijn een erkende KMO portefeuille dienstverlener.
Lees meer
Overname en opvolging Een ander bedrijf overnemen? Je activiteit overlaten of stopzetten? Opvolging regelen voor je eigen zaak? Het zijn sleutelmomenten in je leven als ondernemer waarbij je een klankbord kan gebruiken om samen tot de juiste beslissingen te komen. We staan je als vertrouwenspersoon bij om je juridisch, financiëel of boekhoudkundig met kennis van zaken doorheen deze processen te loodsen.
Lees meer

openingsuren kantoor

Ons kantoor is open elke werkdag tussen 9 uur en 17 uur.
Op donderdagvoormiddag is er de wekelijkse markt en kan u niet parkeren op het Marktplein.

Contactgegevens

Accountancy D'hooghe BV
Marktplein 33
1740 Ternat
Tel +32 (0)2 582.09.84
Fax +32 (0)2 461.20.95
info@accountancydhooghe.be

BE 0876 314 925 - RPR Brussel
ITAA erkenning 50.030.374
Erkenning KMO portefeuille DV.A239136

logo ITAA
website door Kluwer EasyWeb