• Telefoon: +32 (0)2 582 09 84
  • Email: info@accountancydhooghe.be
Accountancy D'hooghe
Accountancy D'hooghe
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • Het recht op deconnectie voor uw medewerkers: wat moet u hierover weten?
  • Nieuwe regelgeving op vlak van arbeidsongeschiktheid: met welke maatregelen moet u rekening houden in 2023?
  • Nieuwe forfaitaire bedragen buitenlandse dienstreizen sinds 15 februari 2023

Diensten

  • Accountancy
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Overname en opvolging
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Overname en opvolging
  • Nuttige Info
    • Nuttige nummers
    • Nuttige links
  • Nieuws
  • Login
  • contact
  • Privacy policy
  • Vacature

BTW: 6% op alle restaurant- en cateringdiensten

Eén van de maatregelen die de federale regering nam om ondernemingen een steun in de rug te geven bij de heropstart na covid-19 is het tijdelijk verlaagde btw-tarief van 6% voor restaurant- en cateringdiensten. En die maatregel gaat verder dan u zou denken.

Tijdelijke tariefverlaging

De tariefverlaging werd ingevoegd door een koninklijk besluit van 27 april 2021, gepubliceerd in het Staatsblad van 30 april 2021. Dit koninklijk besluit is heel bondig en duidelijk: “In afwijking van artikel 1, [d.i. het normaal tarief van 21%] worden restaurant- en cateringdiensten aan het verlaagd tarief van 6 pct. onderworpen van 8 mei 2021 tot en met 30 september 2021”.

Wat valt er nu allemaal onder die tariefverlaging? Er zijn drie grote groepen:

1. Het verschaffen van spijzen in restaurants en cafés voor het verbruik ter plaatse: deze waren onderworpen aan het tarief van 12% en gaan nu dus naar 6%.
2. Het verschaffen van dranken in restaurants en cafés voor het verbruik ter plaatse. Deze diensten waren nog steeds onderworpen aan het gewone tarief van 21%, maar ook die gaan nu naar 6%. De tariefverlaging geldt trouwens uitdrukkelijk ook voor alcoholhoudende dranken, maar steeds voor verbruik ter plaatse.
3. Het gelijktijdig verschaffen in uitvoering van één dienst, van zowel spijzen als dranken voor het verbruik ter plaatse. Tot nog toe moest de restauranthouder 12% toepassen op het eten en 21% op de drank... dat hoeft nu dus tijdelijk niet meer. Het wordt voor allebei 6%.

Het gaat dus duidelijk om dienstprestaties en niet om de levering van etenswaren en dranken. Die laatste valt niet onder deze tijdelijke maatregel. Qua tarief is er echter niet zo veel verschil tussen de twee. In de meeste gevallen is de levering van voeding ook onderworpen aan het tarief van 6% (met uitzondering van bepaalde vis, schaal-, schelp- en weekdieren zoals kaviaar en zeekreeften). En ook levering van dranken is meestal onderworpen aan het tarief van 6% met uitzondering van alcoholische dranken.
Maar toch moet u het onderscheid goed maken als u zowel leveringen doet als diensten presteert omdat u ze in uw BTW-boekhouding en BTW-aangifte apart moet aangeven.

De benaming van de dienst of de dienstverlener is niet van belang. Een greep uit het aanbod:

fastfood en zelfbedieningsrestaurants;

restaurants in theaters (clubs ...), musea en winkelcentra;

kantines en bedrijfsmesses;

hotels of gastenkamers met half- of volpension;

cafetaria's, cafés, bars, brasserieën, herbergen, theesalons en discotheken.

Maar ook:

foodtrucks, snackbarauto's;

traiteurs, bakkerijen met verbruikssalon;

tijdelijke stands voor verkoop of consumptie tijdens een festival, op een markt, een beurs.

De 'speciallekes'

Borrelhapjes en versnaperingen voor het verbruik ter plaatse (denk aan een pakje chips, een ijsje, voorverpakte kaas- of salamiblokjes) komen in aanmerking voor het verlaagd tarief van 6%. Na 30 september 2021 zal het tarief 12% bedragen.

Ook het verschaffen van (lichte) maaltijden (bordje tapas, een lasagne, een croque uit het vuistje, een broodje, een salade) kunnen tijdelijk genieten van het verlaagd tarief, steeds op voorwaarde dat ze ter plaatse worden verbruikt.

Het verschaffen door begrafenisondernemers van spijzen of dranken om ter plaatse te worden verbruikt, kan tijdelijk aan 6%.

Het verschaffen van een ontbijt in het kader van gemeubeld logies aan de gasten, kan integraal het verlaagd tarief van 6% genieten. Het verschaffen van spijzen en dranken door een hotelhouder aan zijn gasten op hun kamer wordt aangemerkt als een restaurantdienst en is daarom onderworpen aan het tarief van 12%. Maar dankzij deze tijdelijk maatregel is het tarief van 8 mei tot 30 september 2021 dus 6%.

Het geregistreerd kassasysteem

Door het verlaagd btw-tarief van 6% voor de restaurant- en cateringdiensten is een aanpassing nodig van de programmatie van het geregistreerd kassasysteem. Bij de herprogrammatie moeten de algemeen gebruikte codes ( 'A' voor 21%, 'B' voor 12%, 'C' voor 6% en 'D' voor 0%), niet aangepast worden. Enkel de verdeling van de leveringen van goederen en van de verstrekte diensten over de verschillende tarieven moet aangepast worden.

Als dat niet onmiddellijk gebeurt, dan is dit nog geen probleem: de administratie laat toe om in afwachting van de herprogrammatie het bedrag van de verschuldigde btw achteraf te herrekenen.

Het tarief van 12% dat gebruikelijk is en dus op alle rekeningen en ontvangstbewijzen vermeld wordt mag manueel worden aangepast door de vermelding '12%' te doorstrepen en te vervangen door '6%'. De administratie meldt nog dat, vermits het slechts om een tijdelijke maatregel gaat, het niet nodig is nieuwe ontvangstbewijsboekjes te bestellen met een nieuw vakje voor het tarief van 6%.

  • Laatste nieuws
  • Diensten
Het recht op deconnectie voor uw medewerkers: wat moet u hierover weten? 25.04.2023
Lees meer
Nieuwe regelgeving op vlak van arbeidsongeschiktheid: met welke maatregelen moet u rekening houden in 2023? 23.04.2023
Lees meer
Nieuwe forfaitaire bedragen buitenlandse dienstreizen sinds 15 februari 2023 20.04.2023
Lees meer
Verplichte statutenwijziging vennootschappen: de tijd dringt! 18.04.2023
Lees meer
Welke subsidies kunt u vandaag als ondernemer aanvragen? 13.04.2023
Lees meer
Voorraadkosten berekenen: de ‘r’ van rente, ruimte en risico 11.04.2023
Lees meer
Een digitale administratie: voordelen en aanpak 08.04.2023
Lees meer
Elektronisch factureren: stand van zaken in 5 vragen en antwoorden 02.04.2023
Lees meer
Alle nieuws
Accountancy Bij ons kan je terecht voor het opmaken van jouw balans en jaarrekening. Het is de basis om gefundeerde beslissingen te nemen ivm je zaakvoering en verdient dus een professionele en kwalitatieve opvolging. Tevens doen we een beroep op een aantal digitale tools voor een efficiënte en transparante manier van werken.
Lees meer
Fiscaliteit Fiscaliteit is veel meer dan het indienen van de personen- of vennootschapsbelasting. We geven ook proactief advies: welke nieuwe fiscale of juridische pistes zijn mogelijk interessant voor je zaak? Hoe matchen we jouw persoonlijke plannen met slimme optimalisaties? En met welke toekomstige fiscale maatregelen hou je best nu al rekening?
Lees meer
Starters De beslissing om je eigen bedrijf of praktijk te starten is ongelooflijk spannend. Alleen ben je niet altijd even vertrouwd met de juridische, financiële of boekhoudkundige kant van de zaak. Gelukkig is dat geen must met een slimme expert aan je zijde. We zijn een erkende KMO portefeuille dienstverlener.
Lees meer
Overname en opvolging Een ander bedrijf overnemen? Je activiteit overlaten of stopzetten? Opvolging regelen voor je eigen zaak? Het zijn sleutelmomenten in je leven als ondernemer waarbij je een klankbord kan gebruiken om samen tot de juiste beslissingen te komen. We staan je als vertrouwenspersoon bij om je juridisch, financiëel of boekhoudkundig met kennis van zaken doorheen deze processen te loodsen.
Lees meer

openingsuren kantoor

Ons kantoor is open elke werkdag tussen 9 uur en 17 uur.
Op donderdagvoormiddag is er de wekelijkse markt en kan u niet parkeren op het Marktplein.

Contactgegevens

Accountancy D'hooghe BV
Marktplein 33
1740 Ternat
Tel +32 (0)2 582.09.84
Fax +32 (0)2 461.20.95
info@accountancydhooghe.be

BE 0876 314 925 - RPR Brussel
ITAA erkenning 50.030.374
Erkenning KMO portefeuille DV.A239136

logo ITAA
website door Kluwer EasyWeb