• Telefoon: +32 (0)2 582 09 84
  • Email: info@accountancydhooghe.be
Accountancy D'hooghe
Accountancy D'hooghe
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • Zo bewaart u in 2023 beter de balans tussen werk en vrije tijd
  • Hoe u met een doordacht voorraadbeheer concurrenten de loef afsteekt
  • Uw goed voornemen voor 2023? Stap over op elektronische facturatie

Diensten

  • Accountancy
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Overname en opvolging
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Overname en opvolging
  • Nuttige Info
    • Nuttige nummers
    • Nuttige links
  • Nieuws
  • Login
  • contact
  • Privacy policy
  • Vacature

De alarmbelprocedure: ook alarm voor de bestuurder

Als de omstandigheden het eisen moeten de bestuurders de algemene vergadering samenroepen en hen voor de keuze stellen: stoppen of maatregelen nemen om voort te doen. De bestuurders zijn verantwoordelijk voor deze alarmbelprocedure. En dat is geen lichte verantwoordelijkheid.

Alarm!

Wanneer moeten bestuurders de alarmbelprocedure opstarten? Dat hangt af van de statuten en van de vennootschapsvorm. De wet schrijft er het volgende over:

Voor de NV moet de procedure opgestart worden als het netto-actief minder dan de helft bedraagt van het maatschappelijk kapitaal.

In een BV of een CV zijn er twee mogelijkheden. De procedure moet opgestart worden als het netto-actief negatief dreigt te worden of geworden is (dit is de balanstest). De procedure moet ook opgestart worden als niet langer vaststaat dat de vennootschap gedurende de twaalf volgende maanden haar schulden kan voldoen naarmate deze opeisbaar worden (dit is de liquiditeitstest).

De statuten kunnen in beide gevallen wel strengere voorwaarden stellen.

Wat doen?

Als de alarmbellen afgaan, dan moet het bestuursorgaan de algemene vergadering samenroepen. Wanneer die oproeping exact moet gebeuren wordt niet vastgelegd, maar de wet schrijft wel voor dat die algemene vergadering moet plaatshebben binnen de twee maanden nadat de situatie werd vastgesteld.
De agenda van de vergadering is ook vrij eenvoudig: ontbinden of voortdoen.

Als het bestuursorgaan voorstelt om de onderneming voort te zetten, dan moet de agenda ook voorstellen bevatten van de maatregelen die men zal nemen om de continuïteit van de vennootschap te vrijwaren. De voorstellen worden opgenomen in een bijzonder verslag. Als dat bijzonder verslag er niet is, dan is het besluit van de algemene vergadering nietig.

Noteer dat als in een NV het netto-actief minder bedraagt dan een kwart van het maatschappelijk kapitaal, al tot ontbinding besloten kan worden door een kwart van de uitgebrachte stemmen.

Wanneer in actie schieten?

In principe zal het bestuursorgaan de testen uitvoeren op het ogenblik dat ze de jaarrekening opmaakt. Maar de alarmbelprocedure moet niet alleen gestart worden als uit de jaarrekening blijkt dat het fout loopt. Er kunnen ook andere momenten zijn waarop het bestuursorgaan moet reageren: bijvoorbeeld als een contract fout loopt of als een belangrijke schuldenaar in gebreke blijft, kan dat al voldoende zijn voor het bestuursorgaan om in actie te schieten.

De aansprakelijkheid van het bestuursorgaan

Als het bestuursorgaan de procedure niet opstart (of fouten maakt waardoor de beslissing van de algemene vergadering nietig is), dan wordt de schade die door derden wordt geleden geacht voort te vloeien uit het ontbreken van de bijeenroeping.
Als een vennootschap failliet gaat en achteraf blijkt dat de alarmbelprocedure opgestart had moeten worden, dan loopt u als bestuurder dus het risico om op te draaien voor een deel van de achterblijvende schulden.
Vandaar ook het belang van het bijzonder verslag met maatregelen om de onderneming toch voort te zetten. Als uit dit verslag blijkt dat er onvoldoende ernstige maatregelen werden genomen, dan kan het bestuursorgaan toch nog aansprakelijk gesteld worden omdat de alarmbelprocedure niet correct werd afgerond. Het naleven van de alarmbelprocedure zonder meer is dus niet voldoende.

Hoe eraan ontkomen?

De aansprakelijkheid van het bestuursorgaan wegens het niet bijeenroepen van de algemene vergadering verjaart pas na 5 jaar. Als de onderneming toch verder kan doen zonder dat enige actie werd ondernomen, dan hoeft dat dus niet noodzakelijk financiële gevolgen te hebben voor de bestuurders.
Maar als het wel fout gaat, dan moeten de bestuurders dus trachten aan te tonen dat de schade die derden leden, niet het gevolg is van het ontbreken van de alarmbelprocedure.
Schulden die voortvloeien uit de periode vóór de alarmbelprocedure zijn niet het gevolg van de tekortkoming van de bestuurders en kunnen dus niet opgenomen worden in de schadeclaim.
De bestuurders kunnen ook trachten aan te tonen dat de schuldeiser op de hoogte was van de precaire situatie en dat ze toch nog bleven handelen.

Een bestuurder-aandeelhouder (met een meerderheid van de stemmen) kan zijn aansprakelijkheid niet ontlopen door te argumenteren dat hij/zij sowieso besloten zou hebben de onderneming verder te zetten. Rechtbanken verwerpen dat argument in principe.

De aansprakelijkheid van de accountant

Heeft de accountant de taak om de zaakvoerder te verwittigen dat de alarmbelprocedure geactiveerd moet worden?

Een vraag die niet zo simpel te beantwoorden is omdat de accountant de boekhouding voert van de vennootschap, niet van de zaakvoerder. De accountant heeft met andere woorden een contract met de vennootschap, niet met de zaakvoerder, terwijl het wel de zaakvoerder is die verplicht is om eventueel de alarmprocedure op te starten.

Sommigen zijn echter van mening dat de accountant ook een buitencontractuele aansprakelijkheid kan hebben. Een accountant is uiteraard goed geplaatst om te beseffen dat een alarmbelprocedure moet opgestart worden. In dat kader wordt aanvaard dat het “algemene zorgvuldigheidsbeginsel” (de zorgvuldigheid die men van iedereen mag verwachten) tot mede-aansprakelijkheid kan leiden.
In het verleden werden accountants al wel veroordeeld tot een dergelijke mede-aansprakelijkheid maar in de meeste gevallen is er voldoende overleg tussen de accountant en de andere betrokken partijen zodat in de praktijk het bestuursorgaan voldoende op de hoogte is van de financiële toestand van haar eigen onderneming en zij zich niet op onwetendheid kan beroepen.

  • Laatste nieuws
  • Diensten
Zo bewaart u in 2023 beter de balans tussen werk en vrije tijd 19.01.2023
Lees meer
Hoe u met een doordacht voorraadbeheer concurrenten de loef afsteekt 13.01.2023
Lees meer
Uw goed voornemen voor 2023? Stap over op elektronische facturatie 12.01.2023
Lees meer
Een pakket fiscale en sociale maatregelen in de programmawet 09.01.2023
Lees meer
Een offerte opstellen: dit moet u zeker vermelden 08.01.2023
Lees meer
Langdurig afwezige werknemers? Zo integreert u hen opnieuw in uw organisatie 06.01.2023
Lees meer
Nieuwe mogelijkheid om u te identificeren op een overheidswebsite 19.12.2022
Lees meer
Effectentaks 2.0 doorstaat toets van Grondwettelijk Hof 16.12.2022
Lees meer
Alle nieuws
Accountancy Bij ons kan je terecht voor het opmaken van jouw balans en jaarrekening. Het is de basis om gefundeerde beslissingen te nemen ivm je zaakvoering en verdient dus een professionele en kwalitatieve opvolging. Tevens doen we een beroep op een aantal digitale tools voor een efficiënte en transparante manier van werken.
Lees meer
Fiscaliteit Fiscaliteit is veel meer dan het indienen van de personen- of vennootschapsbelasting. We geven ook proactief advies: welke nieuwe fiscale of juridische pistes zijn mogelijk interessant voor je zaak? Hoe matchen we jouw persoonlijke plannen met slimme optimalisaties? En met welke toekomstige fiscale maatregelen hou je best nu al rekening?
Lees meer
Starters De beslissing om je eigen bedrijf of praktijk te starten is ongelooflijk spannend. Alleen ben je niet altijd even vertrouwd met de juridische, financiële of boekhoudkundige kant van de zaak. Gelukkig is dat geen must met een slimme expert aan je zijde. We zijn een erkende KMO portefeuille dienstverlener.
Lees meer
Overname en opvolging Een ander bedrijf overnemen? Je activiteit overlaten of stopzetten? Opvolging regelen voor je eigen zaak? Het zijn sleutelmomenten in je leven als ondernemer waarbij je een klankbord kan gebruiken om samen tot de juiste beslissingen te komen. We staan je als vertrouwenspersoon bij om je juridisch, financiëel of boekhoudkundig met kennis van zaken doorheen deze processen te loodsen.
Lees meer

openingsuren kantoor

Ons kantoor is open elke werkdag tussen 9 uur en 17 uur.
Op donderdagvoormiddag is er de wekelijkse markt en kan u niet parkeren op het Marktplein.

Contactgegevens

Accountancy D'hooghe BV
Marktplein 33
1740 Ternat
Tel +32 (0)2 582.09.84
Fax +32 (0)2 461.20.95
info@accountancydhooghe.be

BE 0876 314 925 - RPR Brussel
ITAA erkenning 50.030.374
Erkenning KMO portefeuille DV.A239136

logo ITAA
website door Kluwer EasyWeb