• Telefoon: +32 (0)2 582 09 84
  • Email: info@accountancydhooghe.be
Accountancy D'hooghe
Accountancy D'hooghe
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • Vierdaagsewerkweek geen hoogvlieger
  • Zo scoort u met uw b2b-webshop
  • Financiële metrics om in het oog te houden om cashflowproblemen voor te blijven

Diensten

  • Accountancy
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Overname en opvolging
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Overname en opvolging
  • Nuttige Info
    • Nuttige nummers
    • Nuttige links
  • Nieuws
  • Login
  • contact
  • Privacy policy
  • Vacature

UBO-register: verduidelijkingen

De vierde en vijfde antiwitwasrichtlijn verplichten vennootschappen, trusts, vzw’s, …aan te geven wie er achter hen staat. Als een vennootschap een inbreuk pleegt op die antiwitwaswetgeving, dan kan uitgezocht worden wie eigenlijk achter de vennootschap zit (de ultimate beneficiary, uiteindelijke begunstigde of genieter dus). Recent is deze wetgeving nog wat verder aangescherpt.

UBO sinds 2019

De Belgische UBO-wetgeving dateert van 2017 (de wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten).

Die wet verplicht de wettelijke vertegenwoordiger (of zijn lasthebber) van de vennootschap, vereniging, stichting, ... om aangifte te doen van de identiteit van de uiteindelijke genieter. In die aangifte moet hij/zij melding maken van:

naam en voornaam, geboortedatum, rijksregisternummer (of gelijkaardig identificatiemiddel voor buitenlandse UBO), nationaliteit en adres van de UBO;

de datum waarop hij of zij UBO werd;

de categorie van UBO;

of het gaat om een rechtstreekse of onrechtstreekse UBO (indien het laatste: het aantal tussenpersonen en hun identiteit, de omvang van het uiteindelijke belang in de vennootschap);

of het gaat om een alleenstaande of gegroepeerde UBO.

De bedoeling was dat de wet in werking zou treden op 31 oktober 2018 maar omdat tal van uitvoeringsbesluiten nog niet klaar waren, werd het uiteindelijk 30 september 2019. Toen vervolgens bleek dat vele vennootschappen en verenigingen niet zo'n haast hadden gemaakt met de aangifte, communiceerde de overheid dat ze voor de periode van 1 oktober tot 31 december 2019 een gedoogbeleid zou voeren zodat u eigenlijk tot 31 december 2019 tijd had om uw vennootschap te registreren in het UBO-register zonder een sanctie.
Sinds 1 januari 2020 zijn er wel sancties.

Sinds 15 augustus 2020

Een wet van 20 juli 2020 breidt de aangifteplicht nog wat verder uit: de uiteindelijke begunstigde is voortaan verplicht om zijn informatie over te maken aan de vennootschap of rechtspersoon waarvan hij zelf de uiteindelijk begunstigde is. Die was daar tot nog toe niet toe verplicht wat het voor de vennootschap onmogelijk kon maken om haar verplichtingen na te komen.

Het voornaamste gevolg van deze nieuwe regel is nu dat als de uiteindelijke genieter weigert zijn gegevens aan de vennootschap, vereniging, stichting, ... te geven, hij/zij zelf gestraft kan worden met de sancties die voorzien zijn in de witwaswetgeving, zijnde een boete van 250 tot 50.000 euro.

De nieuwe regel is van toepassing sinds 15 augustus 2020.

  • Laatste nieuws
  • Diensten
Vierdaagsewerkweek geen hoogvlieger 29.09.2023
Lees meer
Zo scoort u met uw b2b-webshop 21.09.2023
Lees meer
Financiële metrics om in het oog te houden om cashflowproblemen voor te blijven 18.09.2023
Lees meer
In 6 stappen naar een groen wagenpark voor uw bedrijf 13.09.2023
Lees meer
Fiscus verduidelijkt praktische aspecten belastingvermindering voor laadpalen elektrische auto's 13.09.2023
Lees meer
30 september 2023: deadline om in 2022 betaalde EU-btw terug te vragen 04.09.2023
Lees meer
Belastingvermeerdering vermijden? Vergeet uw voorafbetaling niet! 01.09.2023
Lees meer
Kmo's geen voorstander van afschaffing ziektebriefje 30.08.2023
Lees meer
Alle nieuws
Accountancy Bij ons kan je terecht voor het opmaken van jouw balans en jaarrekening. Het is de basis om gefundeerde beslissingen te nemen ivm je zaakvoering en verdient dus een professionele en kwalitatieve opvolging. Tevens doen we een beroep op een aantal digitale tools voor een efficiënte en transparante manier van werken.
Lees meer
Fiscaliteit Fiscaliteit is veel meer dan het indienen van de personen- of vennootschapsbelasting. We geven ook proactief advies: welke nieuwe fiscale of juridische pistes zijn mogelijk interessant voor je zaak? Hoe matchen we jouw persoonlijke plannen met slimme optimalisaties? En met welke toekomstige fiscale maatregelen hou je best nu al rekening?
Lees meer
Starters De beslissing om je eigen bedrijf of praktijk te starten is ongelooflijk spannend. Alleen ben je niet altijd even vertrouwd met de juridische, financiële of boekhoudkundige kant van de zaak. Gelukkig is dat geen must met een slimme expert aan je zijde. We zijn een erkende KMO portefeuille dienstverlener.
Lees meer
Overname en opvolging Een ander bedrijf overnemen? Je activiteit overlaten of stopzetten? Opvolging regelen voor je eigen zaak? Het zijn sleutelmomenten in je leven als ondernemer waarbij je een klankbord kan gebruiken om samen tot de juiste beslissingen te komen. We staan je als vertrouwenspersoon bij om je juridisch, financiëel of boekhoudkundig met kennis van zaken doorheen deze processen te loodsen.
Lees meer

openingsuren kantoor

Ons kantoor is open elke werkdag tussen 9 uur en 17 uur.
Op donderdagvoormiddag is er de wekelijkse markt en kan u niet parkeren op het Marktplein.

Contactgegevens

Accountancy D'hooghe BV
Marktplein 33
1740 Ternat
Tel +32 (0)2 582.09.84
Fax +32 (0)2 461.20.95
info@accountancydhooghe.be

BE 0876 314 925 - RPR Brussel
ITAA erkenning 50.030.374
Erkenning KMO portefeuille DV.A239136

logo ITAA
website door Kluwer EasyWeb