• Telefoon: +32 (0)2 582 09 84
  • Email: info@accountancydhooghe.be
Accountancy D'hooghe
Accountancy D'hooghe
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • Vierdaagsewerkweek geen hoogvlieger
  • Zo scoort u met uw b2b-webshop
  • Financiële metrics om in het oog te houden om cashflowproblemen voor te blijven

Diensten

  • Accountancy
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Overname en opvolging
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Overname en opvolging
  • Nuttige Info
    • Nuttige nummers
    • Nuttige links
  • Nieuws
  • Login
  • contact
  • Privacy policy
  • Vacature

Tijdelijk 100% aftrek voor receptiekosten

Tot 31 december 2020 zijn receptiekosten in de inkomstenbelastingen 100% aftrekbaar. De maatregel moet de evenementensector ondersteunen. De vraag is natuurlijk of de strikte regels inzake evenementen het überhaupt mogelijk maken om dergelijke evenementen te organiseren.

Publiciteitskosten versus receptiekosten

In btw-aangelegenheden maakt men een onderscheid tussen onthaalkosten en publiciteitskosten. Onthaalkosten zijn voornamelijk gericht op bestaande relaties (klanten of leveranciers) waarbij het doel is om het ontvangst van deze relaties zo aangenaam mogelijk te maken.
Kosten van bijvoorbeeld een opendeurdag worden beschouwd als publiciteitskosten.
Het verschil? De btw op publiciteit is volledig aftrekbaar, die op kosten van onthaal is niet aftrekbaar.

In inkomstenbelastingen zijn receptiekosten steeds 50% aftrekbaar. Traditioneel kijkt de fiscus er naar de aard van de uitgave, en niet zozeer naar de reden van het evenement.
Maar in 2018 antwoordde de minister op een parlementaire vraag over het verschil tussen btw en inkomstenbelasting, dat volgens hem een regeling zoals die van btw best ook in inkomstenbelastingen toegepast kon worden.

Het Hof van Cassatie

Het Hof van Cassatie kreeg in 2019 de vraag ook voorgelegd maar dit Hof meent, net zoals de fiscus, dat u niet moet kijken naar het doel van de uitgave maar wel naar de aard. De feesttent die u huurt voor een receptie voor bestaande klanten of voor een opendeurdag? Het is altijd een receptiekost met een aftrek van 50%.
De belastingadministratie volgt deze strengere houding en de huidige minister van Financiën bevestigt deze visie.

Coronamaatregel

De Corona III-wet voorziet een 100% aftrek voor receptiekosten gemaakt tussen 8 juni 2020 en 31 december 2020. Hiermee wil de wetgever de evenementensector een duwtje in de rug geven.

Opgelet: de versoepeling geldt enkel voor inkomstenbelastingen en enkel voor receptiekosten. Inzake btw verandert er niets. En andere uitgaven zoals bijvoorbeeld relatiegeschenken blijven gewoon onderworpen aan de 50%-beperking.   

Op restaurant

Een tijdlang werd aangekondigd dat de 100%-aftrek ook zou gelden voor restaurantkosten Die zijn in inkomstenbelastingen slechts 69% aftrekbaar. Die versoepeling kwam er echter niet.

De Corona III-wet voorziet wel in een belastingvrijstelling voor zogenaamde consumptiecheques. Wie deze cheques krijgt, kan ze besteden hetzij in de horeca hetzij in culturele handelszaken, sportverenigingen en bepaalde kleine handelszaken.
Het initiatief om consumptiecheques aan te bieden, zal in principe bij de werkgever liggen. Ze zijn niet alleen vrijgesteld van sociale bijdragen maar ook van inkomstenbelastingen. Het maximumbedrag dat de werkgever mag toekennen is 300 euro.

De meeste fiscale steunmaatregelen lopen tot het einde van 2020. Maar de vraag is of dit voldoende lang is? Evenzeer is er de vraag of de toestand van de schatkist toelaat om deze maatregelen nog te verlengen.

  • Laatste nieuws
  • Diensten
Vierdaagsewerkweek geen hoogvlieger 29.09.2023
Lees meer
Zo scoort u met uw b2b-webshop 21.09.2023
Lees meer
Financiële metrics om in het oog te houden om cashflowproblemen voor te blijven 18.09.2023
Lees meer
In 6 stappen naar een groen wagenpark voor uw bedrijf 13.09.2023
Lees meer
Fiscus verduidelijkt praktische aspecten belastingvermindering voor laadpalen elektrische auto's 13.09.2023
Lees meer
30 september 2023: deadline om in 2022 betaalde EU-btw terug te vragen 04.09.2023
Lees meer
Belastingvermeerdering vermijden? Vergeet uw voorafbetaling niet! 01.09.2023
Lees meer
Kmo's geen voorstander van afschaffing ziektebriefje 30.08.2023
Lees meer
Alle nieuws
Accountancy Bij ons kan je terecht voor het opmaken van jouw balans en jaarrekening. Het is de basis om gefundeerde beslissingen te nemen ivm je zaakvoering en verdient dus een professionele en kwalitatieve opvolging. Tevens doen we een beroep op een aantal digitale tools voor een efficiënte en transparante manier van werken.
Lees meer
Fiscaliteit Fiscaliteit is veel meer dan het indienen van de personen- of vennootschapsbelasting. We geven ook proactief advies: welke nieuwe fiscale of juridische pistes zijn mogelijk interessant voor je zaak? Hoe matchen we jouw persoonlijke plannen met slimme optimalisaties? En met welke toekomstige fiscale maatregelen hou je best nu al rekening?
Lees meer
Starters De beslissing om je eigen bedrijf of praktijk te starten is ongelooflijk spannend. Alleen ben je niet altijd even vertrouwd met de juridische, financiële of boekhoudkundige kant van de zaak. Gelukkig is dat geen must met een slimme expert aan je zijde. We zijn een erkende KMO portefeuille dienstverlener.
Lees meer
Overname en opvolging Een ander bedrijf overnemen? Je activiteit overlaten of stopzetten? Opvolging regelen voor je eigen zaak? Het zijn sleutelmomenten in je leven als ondernemer waarbij je een klankbord kan gebruiken om samen tot de juiste beslissingen te komen. We staan je als vertrouwenspersoon bij om je juridisch, financiëel of boekhoudkundig met kennis van zaken doorheen deze processen te loodsen.
Lees meer

openingsuren kantoor

Ons kantoor is open elke werkdag tussen 9 uur en 17 uur.
Op donderdagvoormiddag is er de wekelijkse markt en kan u niet parkeren op het Marktplein.

Contactgegevens

Accountancy D'hooghe BV
Marktplein 33
1740 Ternat
Tel +32 (0)2 582.09.84
Fax +32 (0)2 461.20.95
info@accountancydhooghe.be

BE 0876 314 925 - RPR Brussel
ITAA erkenning 50.030.374
Erkenning KMO portefeuille DV.A239136

logo ITAA
website door Kluwer EasyWeb