• Telefoon: +32 (0)2 582 09 84
  • Email: info@accountancydhooghe.be
Accountancy D'hooghe
Accountancy D'hooghe
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • Bestuursmandaat … om voldoende leden te hebben
  • Btw-controle van permanent verlieslatende activiteiten
  • Nieuwe steunmaatregel: vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing voor opleiding van werknemers

Diensten

  • Accountancy
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Overname en opvolging
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Overname en opvolging
  • Nuttige Info
    • Nuttige nummers
    • Nuttige links
  • Nieuws
  • Login
  • contact
  • Privacy policy

Neerleggen van de jaarrekening: een klein beetje uitstel

Echt uitstel kunnen we het niet noemen: wie zijn jaarrekening te laat neerlegt, zal een bijzondere bijdrage voor laattijdige neerleggingen niet moeten betalen. Maar, u krijgt slechts 2 maanden extra.

Tijdig neerleggen

Het WVV schrijft voor dat de jaarrekening van een vennootschap moet neergelegd worden door het bestuursorgaan. Ze heeft daarvoor 30 dagen na de goedkeuring van de jaarrekening. De jaarrekening moet in elk geval neergelegd worden binnen de 7 maanden na de afsluiting van het boekjaar.
Het wetboek voorziet in eerste instantie als sanctie het vermoeden dat schade geleden door derden geacht wordt voort te komen uit die laattijdigheid. Maar dat vermoeden is weerlegbaar.

Sanctie

Er is echter ook een échte sanctie. Het gaat om een tarieftoeslag, een bijdrage die verschuldigd is bovenop de gewone kosten voor openbaarmaking van de jaarrekeningen bij de Nationale Bank van België. Het gaat om een “bijdrage in de kosten die de federale overheid maakt voor de opsporing en opvolging van ondernemingen in financiële moeilijkheden”.

De tarieftoeslag neemt toe naarmate u de jaarrekening later neerlegt:

Legt u de jaarrekening neer in de negende maand na de afsluiting van het boekjaar, dan bedraagt de bijdrage 400 euro;

Als de stukken neergelegd worden van de tiende tot de twaalfde maand, bedraagt de bijdrage al 600 euro;

Worden de stukken neergelegd vanaf de dertiende maand na de afsluiting van het boekjaar, dan is de vennootschap een bijdrage verschuldigd van 1.200 euro bovenop de gewone openbaarmakingskosten.

Corona-tijdperk

De regering maakte in juli gebruik van haar bevoegdheid om - in geval van overmacht - een vrijstelling te verlenen van de tarieftoeslag. De COVID-19 pandemie wordt gezien als een algemeen geval van overmacht wat een algemene vrijstelling billijkt.

Op 20 juli 2020 verscheen in het Belgisch Staatsblad een ministerieel besluit dat de tarieftoeslag kwijtscheldt voor de negende en de tiende maand. De toeslag is verschuldigd als de vennootschap haar stukken pas neerlegt vanaf de 11de maand na de afsluiting van boekjaar.
Twee maanden slechts want de bevoegdheid van de minister strekt niet verder dan 2 maanden.

Deze vrijstelling geldt enkel voor rechtspersonen waarvan de jaarrekening werd afgesloten tussen 1 september en 31 december 2019. Dat is niet onlogisch. De normale termijn van 7 maanden viel immers in volle coronacrisis.

Bijvoorbeeld: vennootschappen die afsloten op 1 september 2019, moesten hun jaarrekening neerleggen, ten laatste op 1 april 2020. Doen zij dat pas op 1 mei, dan zijn er nog geen potten gebroken. Dankzij deze vrijstelling lopen zij ook daarna nog geen bijdragetoeslag op tot 1 juli 2020.
Voor vennootschappen die hun boekjaar afsluiten op 31 december 2019 was de uiterste datum 31 juli 2020. Zij ontsnappen ook daarna nog aan de toeslag tenminste als zij hun jaarrekening neerleggen vóór 1 november 2020.

Opgelet: het gaat om een vrijstelling, niet om een uitstel of vertraging... Sluit het boekjaar op 31 december 2019 en legt de vennootschap pas op 2 november 2020 haar jaarrekening neer, dan is er niet een toeslag van 400 euro verschuldigd, maar meteen van 600 euro.

  • Laatste nieuws
  • Diensten
Bestuursmandaat … om voldoende leden te hebben 24.02.2021
Lees meer
Btw-controle van permanent verlieslatende activiteiten 22.02.2021
Lees meer
Nieuwe steunmaatregel: vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing voor opleiding van werknemers 18.02.2021
Lees meer
Het saldo van uw bankrekening in handen van de fiscus 15.02.2021
Lees meer
Minnelijke schikking met fiscus is geen aftrekbare beroepskost 10.02.2021
Lees meer
Te goedkoop verkocht: belastbaar bij koper? 08.02.2021
Lees meer
Verlenging levensduur van maaltijdcheques en varianten 06.02.2021
Lees meer
De digitale algemene vergadering van uw vennootschap 01.02.2021
Lees meer
Alle nieuws
Accountancy Bij ons kan je terecht voor het opmaken van jouw balans en jaarrekening. Het is de basis om gefundeerde beslissingen te nemen ivm je zaakvoering en verdient dus een professionele en kwalitatieve opvolging. Tevens doen we een beroep op een aantal digitale tools voor een efficiënte en transparante manier van werken.
Lees meer
Fiscaliteit Fiscaliteit is veel meer dan het indienen van de personen- of vennootschapsbelasting. We geven ook proactief advies: welke nieuwe fiscale of juridische pistes zijn mogelijk interessant voor je zaak? Hoe matchen we jouw persoonlijke plannen met slimme optimalisaties? En met welke toekomstige fiscale maatregelen hou je best nu al rekening?
Lees meer
Starters De beslissing om je eigen bedrijf of praktijk te starten is ongelooflijk spannend. Alleen ben je niet altijd even vertrouwd met de juridische, financiële of boekhoudkundige kant van de zaak. Gelukkig is dat geen must met een slimme expert aan je zijde. We zijn een erkende KMO portefeuille dienstverlener.
Lees meer
Overname en opvolging Een ander bedrijf overnemen? Je activiteit overlaten of stopzetten? Opvolging regelen voor je eigen zaak? Het zijn sleutelmomenten in je leven als ondernemer waarbij je een klankbord kan gebruiken om samen tot de juiste beslissingen te komen. We staan je als vertrouwenspersoon bij om je juridisch, financiëel of boekhoudkundig met kennis van zaken doorheen deze processen te loodsen.
Lees meer

openingsuren kantoor

Ons kantoor is open elke werkdag tussen 9 uur en 17 uur.
Op donderdagvoormiddag is er de wekelijkse markt en kan u niet parkeren op het Marktplein.

Contactgegevens

Accountancy D'hooghe BV
Marktplein 33
1740 Ternat
Tel +32 (0)2 582.09.84
Fax +32 (0)2 461.20.95
info@accountancydhooghe.be

BE 0876 314 925 - RPR Brussel
ITAA erkenning 50.030.374
Erkenning KMO portefeuille DV.A239136

logo ITAA
website door Kluwer EasyWeb