• Telefoon: +32 (0)2 582 09 84
  • Email: info@accountancydhooghe.be
Accountancy D'hooghe
Accountancy D'hooghe
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • Bestuursmandaat … om voldoende leden te hebben
  • Btw-controle van permanent verlieslatende activiteiten
  • Nieuwe steunmaatregel: vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing voor opleiding van werknemers

Diensten

  • Accountancy
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Overname en opvolging
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Overname en opvolging
  • Nuttige Info
    • Nuttige nummers
    • Nuttige links
  • Nieuws
  • Login
  • contact
  • Privacy policy

e-Communicatie tussen u en de fiscus

Om de communicatie tussen de FOD Financiën en de belastingplichtigen te vereenvoudigen, besliste de ministerraad van 17 januari 2020 dat die communicatie meer in elektronische vorm moet gebeuren. Een wetsontwerp is onderweg.

Communicatie met rechtsgevolgen

Het probleem is uiteraard dat als de fiscus u aanschrijft, dat niet is om gezellig bij te praten. De communicaties nemen meer de vorm aan van een aanslagbiljet, een herziening van een aanslag, een beslissing inzake een bezwaarschrift, ...
Omdat de FOD Financiën er zeker moet van zijn dat u die berichten goed ontvangt, en dat ze in handen komt van de persoon aan wie ze gericht zijn, moet de communicatie verlopen via een beveiligd elektronisch platform.
Dat houdt in dat om de betrouwbaarheid en de veiligheid te kunnen garanderen, de regering gekozen heeft voor een systeem met een authentificatiemechanisme.

Authentificeren

De meeste toepassingen die de FOD Financiën momenteel aanbiedt vereisen inderdaad een authenticatie door de gebruiker waarbij de natuurlijke persoon moet inloggen met een token, de identiteitskaart of de app “itsme”.

Voor vennootschappen en vzw's en voor professionals (accountants, belastingconsulenten, ...) zal het verplicht worden om de rechten en plichten via het elektronische platform te vervullen.
Particulieren worden niet verplicht maar kunnen wel instappen (opt in). Ze mogen dus nog papieren correspondentie gebruiken, maar ze kunnen opteren om via elektronische weg te gaan. De mandataris moet steeds het platform gebruiken, zelfs als ze een particulier vertegenwoordigen.

Welke wetboeken?

Eénmaal van toepassing zal het elektronisch platform gebruikt worden voor rechten en plichten opgenomen in de volgende wetboeken:

Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992

Wetboek btw

Wetboek registratie-, hypotheek- en griffierechten

Wetboek successierechten

Wetboek diverse rechten en taksen

Wetboek minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen

De algemene wet inzake douane en accijnzen van 18 juli 1977

De ministerraad nam de beslissing midden januari maar tot op vandaag is er nog geen wetsontwerp neergelegd in de Kamer. Dat de fiscus klaar staat om digitaal te gaan, lijkt duidelijk maar het lijkt er op dat het wettelijk kader nog even op zich laat wachten... wellicht wegens andere prioriteiten.

  • Laatste nieuws
  • Diensten
Bestuursmandaat … om voldoende leden te hebben 24.02.2021
Lees meer
Btw-controle van permanent verlieslatende activiteiten 22.02.2021
Lees meer
Nieuwe steunmaatregel: vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing voor opleiding van werknemers 18.02.2021
Lees meer
Het saldo van uw bankrekening in handen van de fiscus 15.02.2021
Lees meer
Minnelijke schikking met fiscus is geen aftrekbare beroepskost 10.02.2021
Lees meer
Te goedkoop verkocht: belastbaar bij koper? 08.02.2021
Lees meer
Verlenging levensduur van maaltijdcheques en varianten 06.02.2021
Lees meer
De digitale algemene vergadering van uw vennootschap 01.02.2021
Lees meer
Alle nieuws
Accountancy Bij ons kan je terecht voor het opmaken van jouw balans en jaarrekening. Het is de basis om gefundeerde beslissingen te nemen ivm je zaakvoering en verdient dus een professionele en kwalitatieve opvolging. Tevens doen we een beroep op een aantal digitale tools voor een efficiënte en transparante manier van werken.
Lees meer
Fiscaliteit Fiscaliteit is veel meer dan het indienen van de personen- of vennootschapsbelasting. We geven ook proactief advies: welke nieuwe fiscale of juridische pistes zijn mogelijk interessant voor je zaak? Hoe matchen we jouw persoonlijke plannen met slimme optimalisaties? En met welke toekomstige fiscale maatregelen hou je best nu al rekening?
Lees meer
Starters De beslissing om je eigen bedrijf of praktijk te starten is ongelooflijk spannend. Alleen ben je niet altijd even vertrouwd met de juridische, financiële of boekhoudkundige kant van de zaak. Gelukkig is dat geen must met een slimme expert aan je zijde. We zijn een erkende KMO portefeuille dienstverlener.
Lees meer
Overname en opvolging Een ander bedrijf overnemen? Je activiteit overlaten of stopzetten? Opvolging regelen voor je eigen zaak? Het zijn sleutelmomenten in je leven als ondernemer waarbij je een klankbord kan gebruiken om samen tot de juiste beslissingen te komen. We staan je als vertrouwenspersoon bij om je juridisch, financiëel of boekhoudkundig met kennis van zaken doorheen deze processen te loodsen.
Lees meer

openingsuren kantoor

Ons kantoor is open elke werkdag tussen 9 uur en 17 uur.
Op donderdagvoormiddag is er de wekelijkse markt en kan u niet parkeren op het Marktplein.

Contactgegevens

Accountancy D'hooghe BV
Marktplein 33
1740 Ternat
Tel +32 (0)2 582.09.84
Fax +32 (0)2 461.20.95
info@accountancydhooghe.be

BE 0876 314 925 - RPR Brussel
ITAA erkenning 50.030.374
Erkenning KMO portefeuille DV.A239136

logo ITAA
website door Kluwer EasyWeb