• Telefoon: +32 (0)2 582 09 84
  • Email: info@accountancydhooghe.be
Accountancy D'hooghe
Accountancy D'hooghe
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • Vierdaagsewerkweek geen hoogvlieger
  • Zo scoort u met uw b2b-webshop
  • Financiële metrics om in het oog te houden om cashflowproblemen voor te blijven

Diensten

  • Accountancy
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Overname en opvolging
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Overname en opvolging
  • Nuttige Info
    • Nuttige nummers
    • Nuttige links
  • Nieuws
  • Login
  • contact
  • Privacy policy
  • Vacature

Fiscaal aftrekbaar bedrag voor verblijfskosten in België

Als een werknemer kosten maakt in opdracht van of ten voordele van de werkgever, dan zal de werkgever die in principe terugbetalen. Dergelijke betalingen zijn “kosten eigen aan de werkgever”. Ze zijn niet belastbaar in hoofde van de werknemer en gewoon aftrekbaar in hoofde van de werkgever. In principe moet de werknemer de echtheid en het bedrag van de uitgave bewijzen. Maar er zijn uitzonderingen.

Kosten eigen aan de werkgever

Als een werknemer kosten voorschiet voor zijn werkgever, dan zal de fiscus de terugbetaling niet beschouwen als een loon.
De werkgever die een dergelijke terugbetaling doet, moet in staat zijn aan te tonen dat de vergoeding kosten betreft die eigen zijn aan hem als werkgever en dat de kosten ook echt werden besteed (de werknemer moet een betalingsbewijs aan de werkgever voorleggen).

Als de werkgever kosten “terug betaalt” die helemaal niet gemaakt zijn, of meer terugbetalen dan de werkelijke uitgave, dan zal de vergoeding wel beschouwd worden als een loon waarop belastingen verschuldigd zijn.

Forfaitair

Om te vermijden dat de bewijsvoering tot administratieve overlast leidt, zijn er zowel inzake fiscaliteit als inzake sociale zekerheid, forfaits.
Het grote voordeel van een forfait is dat niet meer moet aangetoond worden dat de vergoeding overeenkomt met de uitgave.

Er zijn tal van voorbeelden van dergelijke forfaitaire vergoedingen. Denken we maar aan vergoedingen voor carwash, parking en tolgeld, kantoorkosten thuis, representatiekosten... Over dergelijke vergoedingen worden meestal rulings afgesloten.

Andere vergoedingen, zoals verblijfskosten, worden door de fiscus via een circulaire gecommuniceerd. De kosten voor verblijven in België werden per 1 april 2020 als volgt bepaald:

Dagelijkse forfaitaire vergoeding (ook bekend als maaltijdkosten): 17,41 euro/dag.

Maandelijkse forfaitaire vergoeding: maximaal 16 keer 17,41 euro/dag.

Aanvullende dagvergoeding voor huisvesting (hotel): 130,57 euro/nacht.

Sociale zekerheid

Opgelet: de “forfaits” zoals die door de fiscus worden bepaald staan op zich los van de forfaits die van toepassing zijn inzake sociale zekerheid.
Voor de hierboven vermelde verblijfkosten beschouwt de RSZ-administratie de vergoeding niet als loon als ze niet hoger is dan:

10 euro/dag voor baankosten (voor het feit dat er geen sanitaire voorzieningen zijn);

7 euro/dag voor maaltijden;

35 euro/dag indien het personeelslid moet overnachten.

Deze forfaits gelden enkel voor “niet-sedentair” personeel.

  • Laatste nieuws
  • Diensten
Vierdaagsewerkweek geen hoogvlieger 29.09.2023
Lees meer
Zo scoort u met uw b2b-webshop 21.09.2023
Lees meer
Financiële metrics om in het oog te houden om cashflowproblemen voor te blijven 18.09.2023
Lees meer
In 6 stappen naar een groen wagenpark voor uw bedrijf 13.09.2023
Lees meer
Fiscus verduidelijkt praktische aspecten belastingvermindering voor laadpalen elektrische auto's 13.09.2023
Lees meer
30 september 2023: deadline om in 2022 betaalde EU-btw terug te vragen 04.09.2023
Lees meer
Belastingvermeerdering vermijden? Vergeet uw voorafbetaling niet! 01.09.2023
Lees meer
Kmo's geen voorstander van afschaffing ziektebriefje 30.08.2023
Lees meer
Alle nieuws
Accountancy Bij ons kan je terecht voor het opmaken van jouw balans en jaarrekening. Het is de basis om gefundeerde beslissingen te nemen ivm je zaakvoering en verdient dus een professionele en kwalitatieve opvolging. Tevens doen we een beroep op een aantal digitale tools voor een efficiënte en transparante manier van werken.
Lees meer
Fiscaliteit Fiscaliteit is veel meer dan het indienen van de personen- of vennootschapsbelasting. We geven ook proactief advies: welke nieuwe fiscale of juridische pistes zijn mogelijk interessant voor je zaak? Hoe matchen we jouw persoonlijke plannen met slimme optimalisaties? En met welke toekomstige fiscale maatregelen hou je best nu al rekening?
Lees meer
Starters De beslissing om je eigen bedrijf of praktijk te starten is ongelooflijk spannend. Alleen ben je niet altijd even vertrouwd met de juridische, financiële of boekhoudkundige kant van de zaak. Gelukkig is dat geen must met een slimme expert aan je zijde. We zijn een erkende KMO portefeuille dienstverlener.
Lees meer
Overname en opvolging Een ander bedrijf overnemen? Je activiteit overlaten of stopzetten? Opvolging regelen voor je eigen zaak? Het zijn sleutelmomenten in je leven als ondernemer waarbij je een klankbord kan gebruiken om samen tot de juiste beslissingen te komen. We staan je als vertrouwenspersoon bij om je juridisch, financiëel of boekhoudkundig met kennis van zaken doorheen deze processen te loodsen.
Lees meer

openingsuren kantoor

Ons kantoor is open elke werkdag tussen 9 uur en 17 uur.
Op donderdagvoormiddag is er de wekelijkse markt en kan u niet parkeren op het Marktplein.

Contactgegevens

Accountancy D'hooghe BV
Marktplein 33
1740 Ternat
Tel +32 (0)2 582.09.84
Fax +32 (0)2 461.20.95
info@accountancydhooghe.be

BE 0876 314 925 - RPR Brussel
ITAA erkenning 50.030.374
Erkenning KMO portefeuille DV.A239136

logo ITAA
website door Kluwer EasyWeb