• Telefoon: +32 (0)2 582 09 84
  • Email: info@accountancydhooghe.be
Accountancy D'hooghe
Accountancy D'hooghe
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • Bestuursmandaat … om voldoende leden te hebben
  • Btw-controle van permanent verlieslatende activiteiten
  • Nieuwe steunmaatregel: vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing voor opleiding van werknemers

Diensten

  • Accountancy
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Overname en opvolging
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Overname en opvolging
  • Nuttige Info
    • Nuttige nummers
    • Nuttige links
  • Nieuws
  • Login
  • contact
  • Privacy policy

Kmo’s versus grote ondernemingen: betalingstermijn maximaal 60 dagen

Tussen ondernemingen geldt een wettelijke betalingstermijn van 30 dagen. De partijen kunnen daar vrijwillig van afwijken. Grote ondernemingen kunnen vaak veel ruimere betalingstermijn bekomen (afdwingen volgens sommigen). Maar vanaf 29 april 2020 zit daar een maximum van 60 dagen op.

Kmo versus grote onderneming

De nieuwe wet voert een maximale betalingstermijn in van 60 dagen. Dit heeft drie gevolgen:

De standaard betalingstermijn voor handelstransacties blijft zoals voorheen 30 dagen. Als u dus geen bijzondere afspraken heeft gemaakt over de betalingstermijn moet uw schuldeiser u dus binnen 30 dagen betalen.

Net zoals voorheen mogen bedrijven onbeperkt andere termijnen afspreken.

Enkel in de situatie waarbij de kmo de schuldeiser is en de schuldenaar een grote onderneming kan de afgesproken handelstermijn niet langer zijn dan 60 dagen.

Samengevat

Schuldeiser = kmo:

schuldenaar = kmo => afspraak (of 30 dagen)

schuldenaar = grote onderneming => afspraak (max. 60 dagen) (of 30 dagen)

Schuldeiser = grote onderneming:

schuldenaar = kmo => afspraak (of 30 dagen)

schuldenaar = grote onderneming => afspraak (of 30 dagen)

Kmo

Een betalingstermijn begint te lopen vanaf de datum waarop de schuldenaar de factuur ontving. Als die datum niet vastligt, dan begint de termijn te lopen vanaf de levering. De 60-dagen beperking geldt dus enkel als de schuldeiser een kmo is en de schuldenaar een grote onderneming. We moeten naar de vennootschapswetgeving kijken om te oordelen of de partijen aan de ene of de andere kwalificatie voldoen.

We hebben te maken met een kmo als de betrokken onderneming (vennootschap of zelfstandige) niet meer dan één van de volgende criteria overschrijdt:

gemiddeld (op jaarbasis) maximaal 50 werknemers

jaaromzet (exclusief btw) van maximaal 9.000.000 euro

balanstotaal van maximaal 4.500.000 euro

De onderneming die 2 of 3 van deze criteria overschrijdt, is een grote onderneming.

U moet zich plaatsen op het ogenblik van het afsluiten van de overeenkomst om te oordelen of criteria werden overschreden. Als meer dan 1 criterium wordt overschreden nadat de overeenkomst werd gesloten, dan heeft dat geen impact op de toepassing van het maximum van 60 dagen.

Sanctie

Als de grens van 60 dagen niet wordt gerespecteerd, dan wordt het beding als niet geschreven beschouwd. U valt dan terug op de wettelijke termijn. Die termijn bedraagt 30 dagen. In principe beginnen er daarna interesten te lopen.

De overheid

Als uw schuldenaar de overheid is, geldt in principe ook de 30 dagen-termijn. U kan wel een andere termijn overeenkomen maar ook dan geldt een maximum van 60 dagen.

Vanaf wanneer?

De wet die dit maximum invoerde, dateert al van mei 2019 maar de nieuwe regel treedt pas in werking op 29 april 2020.

  • Laatste nieuws
  • Diensten
Bestuursmandaat … om voldoende leden te hebben 24.02.2021
Lees meer
Btw-controle van permanent verlieslatende activiteiten 22.02.2021
Lees meer
Nieuwe steunmaatregel: vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing voor opleiding van werknemers 18.02.2021
Lees meer
Het saldo van uw bankrekening in handen van de fiscus 15.02.2021
Lees meer
Minnelijke schikking met fiscus is geen aftrekbare beroepskost 10.02.2021
Lees meer
Te goedkoop verkocht: belastbaar bij koper? 08.02.2021
Lees meer
Verlenging levensduur van maaltijdcheques en varianten 06.02.2021
Lees meer
De digitale algemene vergadering van uw vennootschap 01.02.2021
Lees meer
Alle nieuws
Accountancy Bij ons kan je terecht voor het opmaken van jouw balans en jaarrekening. Het is de basis om gefundeerde beslissingen te nemen ivm je zaakvoering en verdient dus een professionele en kwalitatieve opvolging. Tevens doen we een beroep op een aantal digitale tools voor een efficiënte en transparante manier van werken.
Lees meer
Fiscaliteit Fiscaliteit is veel meer dan het indienen van de personen- of vennootschapsbelasting. We geven ook proactief advies: welke nieuwe fiscale of juridische pistes zijn mogelijk interessant voor je zaak? Hoe matchen we jouw persoonlijke plannen met slimme optimalisaties? En met welke toekomstige fiscale maatregelen hou je best nu al rekening?
Lees meer
Starters De beslissing om je eigen bedrijf of praktijk te starten is ongelooflijk spannend. Alleen ben je niet altijd even vertrouwd met de juridische, financiële of boekhoudkundige kant van de zaak. Gelukkig is dat geen must met een slimme expert aan je zijde. We zijn een erkende KMO portefeuille dienstverlener.
Lees meer
Overname en opvolging Een ander bedrijf overnemen? Je activiteit overlaten of stopzetten? Opvolging regelen voor je eigen zaak? Het zijn sleutelmomenten in je leven als ondernemer waarbij je een klankbord kan gebruiken om samen tot de juiste beslissingen te komen. We staan je als vertrouwenspersoon bij om je juridisch, financiëel of boekhoudkundig met kennis van zaken doorheen deze processen te loodsen.
Lees meer

openingsuren kantoor

Ons kantoor is open elke werkdag tussen 9 uur en 17 uur.
Op donderdagvoormiddag is er de wekelijkse markt en kan u niet parkeren op het Marktplein.

Contactgegevens

Accountancy D'hooghe BV
Marktplein 33
1740 Ternat
Tel +32 (0)2 582.09.84
Fax +32 (0)2 461.20.95
info@accountancydhooghe.be

BE 0876 314 925 - RPR Brussel
ITAA erkenning 50.030.374
Erkenning KMO portefeuille DV.A239136

logo ITAA
website door Kluwer EasyWeb