• Telefoon: +32 (0)2 582 09 84
  • Email: info@accountancydhooghe.be
Accountancy D'hooghe
Accountancy D'hooghe
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • Kmo's geen voorstander van afschaffing ziektebriefje
  • Slechte betalers aanpakken via aangepaste betalingstermijn?
  • 1 januari 2024: federaal langetermijnsparen wordt afgeschaft

Diensten

  • Accountancy
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Overname en opvolging
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Overname en opvolging
  • Nuttige Info
    • Nuttige nummers
    • Nuttige links
  • Nieuws
  • Login
  • contact
  • Privacy policy
  • Vacature

Financiële veiligheid inbouwen? Zo voorkomt u cashflowproblemen

Als kmo moet u leveranciers, medewerkers en allerhande vaste en variabele kosten betalen. Daarvoor hebt u uiteraard geld nodig. Maar hoeveel werkkapitaal heeft uw bedrijf precies nodig om goed te kunnen functioneren? En hoe kunt u cashflowproblemen gericht aanpakken?

Wat is werkkapitaal?

Het werkkapitaal (ook wel het nettobedrijfskapitaal genoemd) is de financiële veiligheidsmarge waarmee een organisatie de tijd overbrugt die nodig is voor de omzetting van voorraad en handelsvorderingen in cash. De behoefte aan werkkapitaal is het bedrag dat u nodig hebt om de exploitatiecyclus van uw bedrijf te financieren, van de aankoop van goederen tot de ontvangst van de opbrengst uit de verkoop.

Elke onderneming is gebaat bij een strikte opvolging van de cashflow, ongeacht de omvang of aard van de activiteiten van de organisatie.

Cash Conversion Cycle

De Cash Conversion Cycle is de periode die loopt van de betaling van grondstoffen tot het moment dat u uw geld ontvangt voor verkochte goederen. U doet er goed aan deze tijd zo kort mogelijk te houden. Het wil namelijk zeggen dat uw werkkapitaal snel binnenkomt, en u dus geen cashflowprobleem ontwikkelt.

Efficiënt voorraadbeheer als wapen tegen cashflowproblemen

Wil u niet in de problemen komen met uw werkingsmiddelen, dan is voorraadbeheer cruciaal. Uw voorraad heeft namelijk een direct effect op uw werkkapitaal. Het zijn goederen die nog niet verkocht zijn, maar waarvoor u wel betaald hebt met geld dat u dus niet kunt gebruiken om medewerkers en leveranciers te betalen.

Uw voorraad moet in evenwicht zijn wil u cashflowproblemen vermijden. Een kritische doorlichting van uw voorraad helpt hierbij. Welke goederen moeten te allen tijde in het magazijn aanwezig zijn? En welke zijn meer seizoens- of periodegebonden? Betrek uw dienst aankoop en sales hierbij. Zij kunnen u hierin perfect adviseren. Vermijd, ten slotte, zogenaamde winkeldochters (producten die heel lang in het magazijn blijven liggen) door op tijd en stond een stockverkoop te organiseren.











  • Laatste nieuws
  • Diensten
Kmo's geen voorstander van afschaffing ziektebriefje 30.08.2023
Lees meer
Slechte betalers aanpakken via aangepaste betalingstermijn? 05.08.2023
Lees meer
1 januari 2024: federaal langetermijnsparen wordt afgeschaft 02.08.2023
Lees meer
Zo vertrekt u zorgeloos met vakantie 26.07.2023
Lees meer
ERP-software kiezen voor uw kmo? Deze 3 criteria zijn bepalend 21.07.2023
Lees meer
Is uw bedrijfsvoorheffing correct berekend en tijdig betaald? 17.07.2023
Lees meer
Digitaal beheer mogelijk voor wijzigingsakten van rechtspersonen 07.07.2023
Lees meer
Nieuw dubbelbelastingverdrag tussen België en Nederland 04.07.2023
Lees meer
Alle nieuws
Accountancy Bij ons kan je terecht voor het opmaken van jouw balans en jaarrekening. Het is de basis om gefundeerde beslissingen te nemen ivm je zaakvoering en verdient dus een professionele en kwalitatieve opvolging. Tevens doen we een beroep op een aantal digitale tools voor een efficiënte en transparante manier van werken.
Lees meer
Fiscaliteit Fiscaliteit is veel meer dan het indienen van de personen- of vennootschapsbelasting. We geven ook proactief advies: welke nieuwe fiscale of juridische pistes zijn mogelijk interessant voor je zaak? Hoe matchen we jouw persoonlijke plannen met slimme optimalisaties? En met welke toekomstige fiscale maatregelen hou je best nu al rekening?
Lees meer
Starters De beslissing om je eigen bedrijf of praktijk te starten is ongelooflijk spannend. Alleen ben je niet altijd even vertrouwd met de juridische, financiële of boekhoudkundige kant van de zaak. Gelukkig is dat geen must met een slimme expert aan je zijde. We zijn een erkende KMO portefeuille dienstverlener.
Lees meer
Overname en opvolging Een ander bedrijf overnemen? Je activiteit overlaten of stopzetten? Opvolging regelen voor je eigen zaak? Het zijn sleutelmomenten in je leven als ondernemer waarbij je een klankbord kan gebruiken om samen tot de juiste beslissingen te komen. We staan je als vertrouwenspersoon bij om je juridisch, financiëel of boekhoudkundig met kennis van zaken doorheen deze processen te loodsen.
Lees meer

openingsuren kantoor

Ons kantoor is open elke werkdag tussen 9 uur en 17 uur.
Op donderdagvoormiddag is er de wekelijkse markt en kan u niet parkeren op het Marktplein.

Contactgegevens

Accountancy D'hooghe BV
Marktplein 33
1740 Ternat
Tel +32 (0)2 582.09.84
Fax +32 (0)2 461.20.95
info@accountancydhooghe.be

BE 0876 314 925 - RPR Brussel
ITAA erkenning 50.030.374
Erkenning KMO portefeuille DV.A239136

logo ITAA
website door Kluwer EasyWeb