• Telefoon: +32 (0)2 582 09 84
  • Email: info@accountancydhooghe.be
Accountancy D'hooghe
Accountancy D'hooghe
Typ je zoekterm en "Enter". Druk op "ESC" om te sluiten

Laatste nieuws

  • De inventaris opmaken: zo wint u tijd
  • De jaarafsluiting: alles wat u wilde weten maar nooit durfde te vragen
  • GKS: realtime en online rapportering vanaf 2024

Diensten

  • Accountancy
  • Fiscaliteit
  • Starters
  • Overname en opvolging
  • Home
  • Diensten
    • Accountancy
    • Fiscaliteit
    • Starters
    • Overname en opvolging
  • Nuttige Info
    • Nuttige nummers
    • Nuttige links
  • Nieuws
  • Login
  • contact
  • Privacy policy
  • Vacature

De handelshuurlening - samen door de crisis

Sinds begin juni kan u als ondernemer/huurder een nieuw soort ondersteuning krijgen dat u moet helpen de huur van de maanden van lockdown te betalen. Maar ook uw verhuurder moet mee doen …

De handelshuur blijft verschuldigd

Als u als hurende ondernemer uw vestiging moest sluiten omwille van de overheidsmaatregelen, dan is er geen wettelijke basis om opschorting of kwijtschelding van de huurgelden te vragen. In heel wat gevallen kwamen huurder en verhuurder al tot een akkoord om de betaling uit te stellen of soms zelfs de huurgelden kwijt te schelden (maar dan in ruil voor bijvoorbeeld een verlenging van het huurcontract).
De meeste verhuurders hebben wel begrepen dat het geen zin heeft om het spel hard te spelen en de huurder in moeilijkheden te brengen. Maar anderzijds streeft de verhuurder zelf ook een inkomen na.

Om een overeenkomst tussen de partijen te vergemakkelijken, creëerde de Vlaamse regering de zogenaamde handelshuurlening.

Wat is een handelshuurlening?

Bij een handelshuurlening schiet de Vlaamse overheid maximaal twee maanden huur voor, op voorwaarde dat de verhuurder een of twee maanden huur kwijtscheldt. De huurder leent dus één of twee maanden huur en de bevoegde instantie (de Participatiemaatschappij Vlaanderen - PMV) keert het bedrag van de lening uit aan de verhuurder. Die laatste verwerft daardoor dus zekerheid over de betaling van de huur.

Noteer terloops dat het niet alleen gaat om de zuivere handelshuur. Ook de concessie, het opstalrecht, de erfpacht, en het vruchtgebruik kunnen onder voorwaarden onder de handelshuurwetgeving vallen. Gemene huur (privé-verhuring, verhuring van kantoren of van logistieke gebouwen) valt er niet onder.

Voorwaarden

Er zijn 2 belangrijke voorwaarden, nl.

De huurder had tot 15 maart 2020 geen huurachterstallen.

De huurder moest de fysieke inrichting van zijn handelszaak verplicht sluiten in het kader van de overheidsmaatregelen.

Modaliteiten

De handelshuurlening wordt verleend onder de vorm van een krediet op twee jaar. De rente bedraagt 2% per jaar.
Een onderneming kan via een handelshuurlening maximaal twee maanden huur per pand ontlenen. De lasten kunnen mee ontleend worden maar het totaal maximum bedraagt 35.000 euro voor alle panden samen.

De huurder moet het krediet volledig terugbetaald hebben, 24 maanden na de toekenning van het krediet maar de terugbetalingen starten pas zes maanden na toekenning zodat de terugbetaling eigenlijk gespreid worden over 18 maanden.

Aanvraag

U kan deze lening aanvragen op www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/handelshuurlening.

  • Laatste nieuws
  • Diensten
De inventaris opmaken: zo wint u tijd 22.11.2023
Lees meer
De jaarafsluiting: alles wat u wilde weten maar nooit durfde te vragen 20.11.2023
Lees meer
GKS: realtime en online rapportering vanaf 2024 14.11.2023
Lees meer
Feestdagen 2024: vergeet niet om vervangingsdagen vast te leggen voor 15 december 2023! 09.11.2023
Lees meer
Uitbreiding flexi-jobsectoren vanaf 2024 07.11.2023
Lees meer
Nieuw centraal register voor bestuursverboden 04.11.2023
Lees meer
Fietsvergoeding: hoger maximaal vrijgesteld bedrag vanaf 1 januari 2024 01.11.2023
Lees meer
1 op 3 kmo's verstuurt facturen via post 27.10.2023
Lees meer
Alle nieuws
Accountancy Bij ons kan je terecht voor het opmaken van jouw balans en jaarrekening. Het is de basis om gefundeerde beslissingen te nemen ivm je zaakvoering en verdient dus een professionele en kwalitatieve opvolging. Tevens doen we een beroep op een aantal digitale tools voor een efficiënte en transparante manier van werken.
Lees meer
Fiscaliteit Fiscaliteit is veel meer dan het indienen van de personen- of vennootschapsbelasting. We geven ook proactief advies: welke nieuwe fiscale of juridische pistes zijn mogelijk interessant voor je zaak? Hoe matchen we jouw persoonlijke plannen met slimme optimalisaties? En met welke toekomstige fiscale maatregelen hou je best nu al rekening?
Lees meer
Starters De beslissing om je eigen bedrijf of praktijk te starten is ongelooflijk spannend. Alleen ben je niet altijd even vertrouwd met de juridische, financiële of boekhoudkundige kant van de zaak. Gelukkig is dat geen must met een slimme expert aan je zijde. We zijn een erkende KMO portefeuille dienstverlener.
Lees meer
Overname en opvolging Een ander bedrijf overnemen? Je activiteit overlaten of stopzetten? Opvolging regelen voor je eigen zaak? Het zijn sleutelmomenten in je leven als ondernemer waarbij je een klankbord kan gebruiken om samen tot de juiste beslissingen te komen. We staan je als vertrouwenspersoon bij om je juridisch, financiëel of boekhoudkundig met kennis van zaken doorheen deze processen te loodsen.
Lees meer

openingsuren kantoor

Ons kantoor is open elke werkdag tussen 9 uur en 17 uur.
Op donderdagvoormiddag is er de wekelijkse markt en kan u niet parkeren op het Marktplein.

Contactgegevens

Accountancy D'hooghe BV
Marktplein 33
1740 Ternat
Tel +32 (0)2 582.09.84
Fax +32 (0)2 461.20.95
info@accountancydhooghe.be

BE 0876 314 925 - RPR Brussel
ITAA erkenning 50.030.374
Erkenning KMO portefeuille DV.A239136

logo ITAA
website door Kluwer EasyWeb